Ljus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

53
4
Arnqvist98:
Hej jag har nyligen inskaffat en solar raptor lampa, men då jag tycker att ljuset blir väldigt konsentrerat vid solplatsen, så undrar jag vad ni skulle rekomendera för att få lite mer ljus i terrariet (exo terra) ska tillägga att det är åt mitt Lygodactylus williamsi par.

295
270
barkskog:
Antingen en lysrörsramp med T5 dagsljusrör:

www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/armaturer/lysrorsramper-t5/

eller en exoterra compact top med exoterras spirallampor med beteckning Natural Light

www.herperschoise.se/product.html/copact-top?category_id=16
www.herperschoise.se/product.html/natural-light-20-25-w?category_id=12

53
4
Arnqvist98:
tänkte mer om det finns några ledlampor som är "platta" som jag bara kan lägga på taket? Har för mig att jag sett sånna på olika mässor

155
39
kosinuss:
Her har dem också led. exotiskedyr.dk/varme-lys-6/

Medlem i DHF
1083
777
Westman:

www.dx.com/c/home-office-1099/lightings-1045/ceiling-lights-1070

Här finns det en del att välja på

2966
1648
Hoggaforfan:
Ikea ska ha en billig serie. Henriette använder sig av dem.

295
270
barkskog:
Problemet med LED-belysning är att den inte ger någon UVA-strålning. Solar Raptor har annonserat att man ska lansera LED med UVA men de har ännu inte lyckats få fram detta. Jag misstänker att de har gett upp.
Som jag har förstått är det mycket positivt för reptiler med en allmänbelysning i terrariet som ger UVA.  Då behöver man lysrör eller compact. T5-rör flimrar inte som T8 och ger betydligt högre belysningsstyrka per watt.
LED passar nog bättre för akvarier.

2966
1648
Hoggaforfan:
barkskog skrev:
Problemet med LED-belysning är att den inte ger någon UVA-strålning. Solar Raptor har annonserat att man ska lansera LED med UVA men de har ännu inte lyckats få fram detta. Jag misstänker att de har gett upp.
Som jag har förstått är det mycket positivt för reptiler med en allmänbelysning i terrariet som ger UVA.  Då behöver man lysrör eller compact. T5-rör flimrar inte som T8 och ger betydligt högre belysningsstyrka per watt.
LED passar nog bättre för akvarier.

Jag tror de har fått fram test exemplar men ingen koll på hur det gått med dem.

Till tråden:
Du har LED-lister från Terrajova.eu
Oftast ger de flesta LED-källor för dålig färgtemperatur (Kelvin), det man bör ha är omkring 6000k som räknas till dagsljus så hjälper det växterna

114
73
Lunde:
Om man är händig kan man bygga själv. I den här tråden finns gott om inspiration: www.plantswap.se/viewtopic.php?f=34&t=18296
Och det finns UV LED-lampor att köpa på eBay bl.a. (stores.ebay.com/2012topdeal/UV-LEDs-/_i.html?_fsub=3668205017)

För snygga LED-lister utan UV rekommenderar jag Dusks (www.dusk.se/belysning.htm)

444
153
jpson67:
Jag köpte 2 ledslingor på ikea som man fäster med klips i taket på terrariet
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild