Om man verkligen vill ha en giftorm så tycker jag det är ganska uppenbart varför han ljög om det. Dumt val? Antagligen.
18 år borde vara absolut minsta kravet för att få äga gift. Sen kan jag tycka att det inte hade varit dumt med olika kategorier beroende på hur starkt giftet är, men eftersom det inte ens finns någon lag över huvud taget om gift i Sverige så kanske det är lite för avancerat för diskussionen. Men det är ju lite skillnad på en huggorm och en kobra kan man tycka. Jag förstår defnitivt att säljare sätter 25 år som gräns, men jag förstår också de som sätter 18. Det finns ju ingen lag i landet, och vid 18 ska man ju vara myndig. Om en 18:åring kan hantera beslutet av att hålla ett djur som kan döda en? Över lag nej tror jag, men det är ju också väldigt individuellt. Jag tror det finns yngre tonåringar som kan hantera dem, men det handlar ju inte bara om det. Hela reptilhobbyn kan bli straffad om det kommer fram att en icke myndig köpt en giftorm och blivit biten, kanske tillochmed död. Med det i åtanke tycker jag det är vettigt en uppfödare som säljer gift tänker sig om ordentligt om till vem man säljer, och har man åldersgräns kan man ju alltid be om att få se leg. (om det är lagligt att be om det jag vet faktiskt inte)
Jag kan förstå frustrationen hos någon som är yngre, och verkligen vill skaffa gift, speciellt om man är myndig. Varför ska man inte få göra som man vill med sitt eget liv? Sammtidigt är det viktigt att förstå att om man blir biten drabbar det inte bara dig, det kommer hamna i tidningar, och diskuteras om lagar och allt vad det är. Om man verkligen är passionerad för giftdjur, och vill se sin hobby stanna kvar i Sverige så är det bättre att vänta till åldern är rätt. Hur duktig och mogen man än är.