Jemenkameleont vill inte äta

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

9
2
Massemask:
Hej jag har en jemenkameleont som är 2 månader men den vill inte äta. Är det någon som har nått

tips hur jag ska få den att äta.

105
28
Richard:
Hur stort  foder erbjuder du ? Min erfarenhet av kameleont ungar är att de är ganska så fega för "stort" foder 

187
221
Moova:

Hur ser terrariet ut? 

De brukar ju vara ganska lättstressade och vill ha så lite insyn som möjligt och så mycket platser att gömma sig på som möjligt. 

Jag pudrar b. dubia och lägger dom i en liten pizzasåsburk och ställer in i terrariet så får min gå och äta när hon känner själv för att hon är redo.

1159
626
Temla:
Ja, kameleonter vill gå och småäta under dagen har jag märkt. :) Själv föredrar jag att använda rejäla tunga skålar för tungan kan lätt suga fast på en lätt plastbytta och följa med upp. Kan skrämma upp ödlan rejält och den kan sluta äta bara för det, alt. att den skadar tungan eller munnen. 

Som tidigare sagts, inredningen är viktig, mycket grenar i hela terrariet - ända upp och ända ned - och många gömställen där den kan känna sig helt trygg. 

508
304
Jonas77:
Vill du ha hjälp så måste vi få mycket mer info. Vad matar du med? Hur? Ljus? Uv? Temperaturer? Bilder på terrariet och djuret säger mer än tusen ord.

9
2
Massemask:
Temla skrev:
Ja, kameleonter vill gå och småäta under dagen har jag märkt. :) Själv föredrar jag att använda rejäla tunga skålar för tungan kan lätt suga fast på en lätt plastbytta och följa med upp. Kan skrämma upp ödlan rejält och den kan sluta äta bara för det, alt. att den skadar tungan eller munnen. 

Som tidigare sagts, inredningen är viktig, mycket grenar i hela terrariet - ända upp och ända ned - och många gömställen där den kan känna sig helt trygg. 

187
221
Moova:

Oj va tomt.. 

In med mer  växter, mycket mycket mer. 

En sak du kan göra också är att täcka sidorna av terrariet med mörkt papper på utsidan så att den inte har insyn från sidorna. 

1159
626
Temla:
Det är mycket dåligt med bra klättergrenar som kameleonten kan få ett bra grepp om med sina fötter. När den är liten ska den ha smala grenar som man sedan byter ut när den växer så grenarna/lianerna matchar fotstorleken på kameleonten. Du bör ha ett virrvarr av grenar/lianer så ödlan fritt kan gå upp och ned och till sidorna utan problem. 

Du ska ha riktiga växter i terrariet som håller upp luftfuktigheten. Eftersom du har ett ExoTerra med nät i taket kan du även utnyttja det genom att hänga lianer/grenar och växter i nätet med t.ex. ståltråd (var noga med att inga vassa delar på upphängningsanordningen sitter så kameleonten kommer åt dem och kan skada sej). Tips är att ställa levande växter på botten i stabila tunga krukor och hänga konstgjorda i taket.

Om du vill ha bottensubstrat (som egentligen inte behövs till kameleonter) är torv bättre för det håller upp luftfuktigheten mer.

Täck gärna sidorna på terrariet, eller åtminstone delar av sidorna så det inte är lika mycket insyn från alla håll (så ödlan känner sig tryggare).

(Skratt Moova, vi satt och skrev samtidigt.)

1159
626
Temla:
Med tanke på att den inte äter... kan dels beror på stress pga flytt till ny miljö. Men inredning och belysning är jätteviktigt. Kolla också att den dricker vatten för uttorkning är en vanlig dödsorsak hos kameleonter. Man kan behöva spraya vatten en bra stund innan drickreflexen kommer igång (vilken är en av orsakerna till att bottensubstrat är lite knepigt för det kan bli stora vattenpölar på botten.) En vattendripper på taket är en bra idé. 

Vad har du för typ av lampor/rör. Vad har du för temperaturer (solplatsen, varma delen i terrariet, svala delen i terrariet). 

Få gärna inspiration av att titta på kameleontterrarier hos medlemmarna här (inkl. mina). 

105
28
Richard:
Är det den strl på syrsor som du erbjuder som är i hörnet på petboxen till kamelen uppe till vänster i terrariumet så är det nog därför .
Men som ovan säger så bör du se över klättermöjligheter och växter
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild