Geckos i trans

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

504
396
Crippa:
Om det kommer fram en jätte och går nära terrariet och stoppar in en hand, hade inte du också blivit rädd? Geckos är inga hundar/katter som man kan ropa på och klia i örat bara sådär. Mina leachianus geckos gör också liknande saker, sitter stilla i terrariet och rör sig knappt men geckos är inga ödlor som springer runt i terrariet heller. Försöker du ta upp den så är det inte konstigt om den rycker till och blir skrämd. 

903
510
Evanjeline:
Det handlar inte om när man tar upp dem, måste alla trådar bli en hanteringsfråga? Dessutom att geckos inte skulle springa runt i terrariet är inte alls sant, det beror helt på vilken art. De pratar om att leopardgeckosen vandrar rundor på egen hand, utanför terrariet eller innuti och helt plöstsligt stannar upp i vad de gör och ser ut som de försvinner. Ungefär som ett litet epleptiskt anfall(petit mal) om du någonsin sett någon ha det.

1159
626
Temla:
Crippa.. du är lite ute och cyklar nu. Det du säger är inte alls vad som händer. Mina geckos är inte ett dugg rädda för mej, samt detta beteende sker även om jag inte går fram till terrariet. Mina geckos är väldigt tama och så fort jag närmar mej kommer de oftast fram till dörrarna. Sticker jag fram handen klättrar de genast upp. Beteendet jag pratar om sker vid olika tillfällen och jag kan inte härleda det till vissa situationer.

Evanjeline! Ja precis! Tack för att du fattar vad jag menar. :) Epileptiskt anfall.. skratt, ja, ungefär.

Ett typ... "powernap"? 

45
462
Zuzanne:
Jag har genom åren sett en hel del olika sorters ödlor, både större och mindre som gått in i detta tranceliknande tillstånd.

Det här är ju i grunden vilda djur som alltid lever på helspänn i naturen.
Om dom gör på detta sättet i det vilda har jag ingen som helst aning om.

Och det jag nämner här är endast en egen teori som jag har.

Beteendet hos ödlorna finns där och jag tycker att det är intressant.

Att gå in i ett tranceliknande tillstånd sänker hjärtrytm och andningsfrekvens.

Kan detta vara ett sätt till någon form av återhämtning för ödlan?
Kan den utlösande orsaken vara att det inte finns några fiender i terrariet?
Frågorna finns och jag tycker som sagt att detta är av intresse.

Vi människor kan genom att gå in i ett tranceliknande tillstånd slappna av och på detta sätt återhämta oss.
Problemet är att vi i dag har tappat bort våra rötter till naturen och därför inte längre vet hur vi skall bära oss åt för att uppnå det här tillståndet.

Mvh Zuzanne/Chlamydosaurus

1159
626
Temla:
Spännande teori Zuzanne! Tack för den! :) Ett slags. "Powernap" med andra ord. hehe

205
203
Micke_E:
Eller så är det samma känsla som när man reser sig ur soffan, går ut i köket och "vad var det nu jag skulle hämta?? ", man frys till funderar lite och går skamset tillbaks till soffan ;)

2052
780
psyjoh:
Hehe jaa det känner man igen Micke ;)

45
462
Zuzanne:
Ha ha ha,  ja ungefär så.

1159
626
Temla:
Hahahaha DÄR har vi ju svaret! 

293
354
Dynamitella:

Personen som styr deras simskaraktär är på toa :) Det är också anledningen till tidigare nämnda hjärnsläpp mitt i ett rum som vi får ibland.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild