Geckos i trans

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

1159
626
Temla:
Jag har leopardgeckos och en Mniarogekko chahoua, och båda arterna verkar falla i någon sorts "trans" ofta. De kan vara aktiva och klättra omkring och plötsligt stanna och bara stirra tomt framför sig längre stunder. De reagerar inte när jag kommer fram och pratar med dom som dom brukar göra. Inte förrän jag rör vid dom så "vaknar" dom till liv (naturligtvis vaknar dom av sej själva efter en stund också). 

Är det någon annan som upplever liknande med sina geckos? Har försökt googla men hittar inget, vet inte heller riktigt vad jag ska googla på för ord. Undrar vad beteendet har för syfte och vad som egentligen händer när dom gör så där.

2052
780
psyjoh:
Min leo gjorde likadant. Har dock inte märkt det på senaste la nog mer märke till det i början. Såg nästan ut som han gick, stannade och slumrade till en stund och gick vidare sen. 

504
396
Crippa:
Pratar med dom? Tror inte de reagerar på att du pratar med dom om jag ska vara ärlig och är detta på dagen eller natten?

1159
626
Temla:
Vad jag menar med att dom reagerar när jag pratar med dom är att dom typ tittar på mej, visar att dom hör mej på nåt sätt, eller så kommer dom fram till dörrarna. Då dom oftast sover på dagarna och jag sover på nätterna så är det naturligtvis om kvällarna det sker. 

Varför skulle inte reptiler höra när man pratar med dem? Naturligtvis förstår de inte vad man säger men dom har ju öron så dom hör ju rösten. Om leopardgeckosarna ligger i sina grottor brukar två av dem komma fram när jag är framför terrariet och lockar på dem. Chahouan brukar inte komma fram från sitt sovställe när jag lockar men däremot så reagerar hon också när jag pratar med henne om hon är framme. 

Men nu var det ju inte det saken gällde, utan beteendet när de faller i någon sorts trans och hjärnan verkar stänga av en stund. 

504
396
Crippa:
Mina geckos stannar upp och stirrar ofta, helt naturligt beteende! Så inget alls som händer.

1159
626
Temla:
Jo jag förstår att det är naturligt beteende, jag var bara nyfiken på varför de gör så, om någon visste eller hade nån intelligent gissning, om det fyller någon speciell funktion etc. Antar att ingen vet då. 

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Detta är ju definitivt ett ämne med chips-potential och jag är förundrad över att ingen reagerat än, så jag får väl sätta ner en fot...

Hur ser ni skillnad på om er ödla tittar eller stirrar ? Hur vet ni att de fallit i trans och inte bara inget gör ?
Man skulle säkert kunna hitta fler ord att bena i, men jag nöjer mig med dessa...

Fråga 1.) Hur ser man skillnad på om ödlan tittar eller stirrar ? Detta blir inte jag riktigt klok på... Om de stirrar - spänner de kroppen på nåt speciellt sätt eller vad grundar ni detta på ? Hur ser ni skillnad på om de tittar eller stirrar - förklara för mig för jag fattar inte...

Fråga 2.) Det där med trans... Hur vet ni att de är försätta i trans ? Kan det inte bara vara så att de inget gör ? Kan det vara deras naturliga beteende som gör att de stannar upp ? Kan det vara nån slagsmål säkerhetsgrej för att känna av omgivningen för att på så vis kunna upptäcka eventuella predator eller bytesdjur ? Kan det vara så att de är kalla i kroppen ?

Kan båda frågorna slås samman till en och ges svaret att ni lägger för mycket mänskliga värderingar i reptilernas beteende ?

Henke :)

1159
626
Temla:
Hellemar. Har du haft leopardgeckos så du vet vad vi talar om? Annars är det kanske svårt att förstå vad vi menar.

Det handlar inte om bara "stirrande", de blir på något sätt omedvetna om omvärlden och reagerar inte. Har inget att göra med om de är kalla eller varma. De "stänger av" korta stunder och faktiskt rätt ofta också. När de "vaknar" så märker man det tydligt för de nästan rycker till och ser sej omkring och börjar sedan reagera och röra sej igen, ungefär som vi hastigt skulle vakna ur sömn. Ungefär som om de står och sover med öppna ögon. Hoppas jag beskrev det tydligt nog den här gången. Har absolut ingenting att göra med att lägga in mänsliga värderingar i reptilers beteenden. 

Det skulle ju kunna vara så att de koncentrerar sej så hårt på något (som jag inte kan se) att de blir omedvetna om resten runtomkring. Kanske någon typ av jakt- eller skyddsmekanism mot fiender som sitter i generna. 

2052
780
psyjoh:
Jag vet inte Hellemar vad mänskliga beteende har med detta att göra?
Brukar ditt huvud domna av väldigt ofta så du blir okontaktbar som Temla beskriver?
Inte hos mig iaf..
Jag har dock lagt märke till det när jag skaffade min första Leo och detta beteende avvek från alla mina andra ödlors. Både jag och min fru trodde först att där var något fel på honom. Jag vet oxå att någon har frågat något liknande i en annan tråd så vi är inte de enda som lagt märke till detta beteende. 
Sen vet jag oxå att du brukar hoppa in i trådar där du tror att du kan få igång en diskussion och få folk att känna sig dumma. Så detta blir mitt enda svar till dig så detta inte blir en "chipstråd" som du kallar det!

Mvh Johan

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
Jag kan nog bli rätt okontaktbar och sitta och stirra när jag dagdrömmer ibland. ;)

Personligen tror jag att det möjligtvis kan vara en skyddsmekanism som ni redan är inne på. Det finns ju trots allt en hel del skumma beteenden hos våra djur. Bland annat kameleonter som gungar fram och tillbaka när de rör sig, just för att kamouflera sig från rovdjur. (Deras rörelsemönster blandas ihop med grenar och löv som blåser och gungar i vinden).

I geckons fall så kan det ju vara så att geckon av någon anledning känner sig skrämd eller att det är en del av dess rörelsemönster och därför ställer sig blixtstilla för att inte bli sedd av potentiella rovdjur.
Eller så försöker den väl knäcka en hård tankenöt helt enkelt!

Mycket spekulationer, men det är nog inte mycket mer du kan få.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild