Min första reptil

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

266
18
Jazen:

Yes har skaffat mig en leopardgecko på ca 3mån.

Har läst o läst o pratat med olika uppfödare etc etc, alla säger ju olika hur det ska vara.Värmematta, ingen värmematta, lampa, ingen lampa .... man blir ju yr i skallen...

Det här är min setup iaf efter många om och men. Jag skippade värmemattan med anledning att det ska väl vara så naturligt värmekälla som möjligt i guess, vilket är solen.

2a bilden är tempen på den varma sidan längst ner i buren, så varmare om hen vill klättra uppåt.

3e bilden är tempen på den svala sidan, dock säger den analoga tempen 24-25c

Jag har labbat hit o dit, slängt pengar åt alla olika håll för att hen ska få det så bra som möjligt, men jag får fan inte den svala sidan att bli svalare.... kör med enbar 1st 40w värme lampa från exa terra, sedan 2st uv lampor.

Hen sover på dagarna i sin fuktlåda och går runt på nätterna. Igår åt han för första gången sedan jag fick han på onsdag, 2små dubias och en mjölmask, det gjorde min dag =D

Dock så smet han in i fuktlådan och sov hela natten med....antar jag, va själv uppe till 03ca.

Kom med inputs

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Jag känner igen det där med att alla säger olika hur det ska vara. Tror inte det är svart eller vitt när det kommer till vissa faktorer om skötseln. Det viktiga är att man håller sig inom ramarna för vad arten behöver vad gäller temperatur, luftfuktighet, föda etc.

Personligen tycker jag det ser riktigt bra ut. Bra solplats som geckon kan krypare närmare lampan om den skulle behöva värme, och fuktlåda för att kyla sig och hjälper till vid öms.

Jag har inget att klaga på direkt :)

266
18
Jazen:

du anar inte hur mkt man vill höra sån input som nybörjare. Tror jag köpt 3 olika grottor, massa olika stenar o grenar bara för att få det bra för hen.

Jag kör denna setup nu och hoppas på att hen växer o mår bra.

Om hen sover i fuktlådan hela tiden, man ska väl inte fukta lådan när stackarn ligger där, mossan är rätt torr då jag inte kan fukta då hen sover där när jag är vaken. Vill inte börja ta upp den eller liknande än heller, hen ska få bli bekväm i sitt nya hem tänkte jag

51
2
niake:

tycker de ser trevligt ut på youtube "usa" bor dom på papper.

266
18
Jazen:

ja jag har sett typ ALLA videos ang geckos på youtube :P

tycker vissa har riktigt tragiska terrarium byggen, man tycker mest synd om ödlan :/

Det är mer regel att dom kör med såndär matta eller papper som du säger.

Glömmer folk basic fakta att det är en reptil som oftast går på sand/sten/grus/berg ?

51
2
niake:

Tror domkör på bekvämlighet men tycker de är trevligare se djuren i så när sin naurliga miljö.

266
18
Jazen:

Många säger i sina videos att dom är rädda att dom äter gruset och får förstoppning. Men som du säger, mkt enklare o vädra en matta än rengöra sand.

51
2
niake:

då skulle dom vara ut rotade om dom får förstoppning, tror mest att de att de är letatre att rengöra där föra andvänds balkongmattan samt toapapper.. :D 

266
18
Jazen:

hehe håller med, som sagt så verkar folk glömma vart dom kommer ifrån och tar egna initiativ =)

51
2
niake:

tror du kommer att få trevligt med denna tror de är en bra miljö för den att växta upp i

Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild