Projekt bandvaran

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 11

230
185
Humi:
Nu är det dags! Äntligen har jag tid, yta och hjälpen för att skaffa en Bandvaran igen. 
Planerna är att bygga ett terrarium som är 180x190x220 land + 155x95x220 vatten samt ett vattenfall på 150cm i höjd. 
Har målet att försöka hålla mig under 10000kr för all material, men som många vet så brukar det ofta överstrida det man har tänkt sig i början ;p 

Har självklart en ritning som jag är stolt över att visa upp ;p
Det jag har hunnit med är att bygga botten, gjord med 45x45 och lagt reglar med ett cc-mått på 40, samt igenom borrade på vissa ställen för att få in lite luft under kalaset. OSB skivor för att få ner kostnaderna lite. Grundad med våtrumsfärg. 

Staketet ni ser på bilden ska tas bort när väggarna börjar komma upp. Och det är där vattenfallet kommar vara.

Imorgon ska det målas igen samt planera ut reglarna för väggarna, förhoppningsvis börja med poolen. 

Ska försöka hålla tråden uppdaterad allt eftersom :) 

108
19
Lindstrom:
Riktigt häftigt det kommer att bli! :D Denna kommer jag följa! :D

1686
795
fluffis:
Kul att det är dags! Måste kännas härligt! :) Är 220 höjden? Blir allt i OSB eller har jag missuppfattat?

Medlem i SHF
4045
5093
Jonas_:
Då var det dags att dra upp hobbyn igen Humi, det var på tiden även om jag blir besviken att det inte blev pytonormar den här gången också :D Bandvaran är ett bra alternativ nr.2 också!! Haha

205
203
Micke_E:
Ska man ge sig in i det ska man göra det ordentligt! 

2966
1648
Hoggaforfan:
Intressant :-)

230
185
Humi:
Ja.. All in eller ge fan i det ;p Det lutar åt osb över hela terrariet. Men kan bli annat längs vägen, man vet aldrig :D

Jonas, kan ju kanske bli några pytons när man ändå är pågång, är ju lätt hänt ;)

Höjden är 220 med lutande tak :)

40
12
205:
De e roligt attt se någon som förstår vad som behövs till ödlan i fråga hurra

230
185
Humi:
Ja, man har ju tyvärr sett folk med Leguaner och liknande som har allt för små terrarium till dom :/

Har börjat kolla på glasfiber att bygga pool samt vattenfall med, har riktig beslutsångest!
Med betong och bruk kan man få till mer detaljer, men det väger rejält mycket :/
Medans glasfiber ger en inte allt lika väldetaljerad yta. Samt blir mycket lättare än betongen.
Time will tell!

Har målat klart golvet nu och är övertygat om att det inte kommer att komma igenom något vatten/fukt.
Så nu ska jag försöka hinna med bygghandeln imorgon samt få bort staketet som sitter nu.

2966
1648
Hoggaforfan:
Bygg en träställning först av OSB och frigolit sen täcker du det med svetsnät och ett tunt lager betong och gör detaljer med betongen. Då väger det inte särkilt mycket men håller att gå på. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 11
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild