Crested gecko, ögonfransgecko äter inte

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Håller med Stina om terrariestorleken, 45*45*60 tycker jag är ett bra mått för 1 vuxen ödla. Jag skulle ha separerat ödlorna tills du skaffat större terrarium, alternativt ett till i lika storlek som du har & låta dom bo ensamma, för vissa individer är det bäst men det får du testa dig fram till. 

Lever ögonfransgeckos i grupper i det vilda? Tycker det är många som har denna art tillsammans med flera artfränder, brukar ju inte funka så bra i längden med andra ödlor tänkte jag :) men visst finns det undantag även inom reptiler, alla är ju inte solitära & ensamlevande även om en majoritet är det. 

1159
626
Temla:
Tycker 45*45*60 och 60x45x60 är på tok för litet för vuxna ögonfransar. Spelar ingen roll om det stämmer överens med L80. Även små djur behöver plats att röra sej. Vissa säger att de inte äter om de går i större terrarium, men det tror jag bara är en vanesak för djuret. 

9
3
Tina91:
Jaha så ni som Hr två styckna ögonfransgeckos i samma terrarium hur stort har ni?

741
681
Binks:
De är väll inte fel att ha 2st C. ciliatus i ett 45x45x60?
Bara man har flera gömställen så de kommer undan från varandra om de vill så är det inget fel på den storleken.

Att de inte äter tror JAG kanske kan ha med att de precis träffat varandra och de känns annorlunda och konstigt.
De kommer säkert igång snart.

18
1
chatterbox:
Inget ovanligt att 2 cresteds går i ett 45 45 60. Klart att ett 60 45 60 är bättre. Detta är ju inget flockdjur och trivs bäst själv, så det är ju inga garantier att de trivs ihop. Alltid svårt att ge råd över ett forum då man inte ser hur de har det och hur de utvecklas. Men håll koll så att de inte bråkar, tappar vikt, skiter som de ska och är pigga så skall det nog gå bra. Att de äter mindre kan nog vara att de känner av varann nu i början. Men som sagt, var lite extra vaksam.

9
3
Tina91:
Ska hålla koll och ta ut och väga dom så jag vet att dom inte tappar i vikt annars får jag väl sära på dom

181
110
Stina:

Vore intressant om det gick att få fram från din vän som säger att hon läst på olika ställen att 2 adulta i 45x45x60 är normalt/ok. Kolla gärna då jag själv aldrig hittat sådan info
Av de uppfödare jag har/haft kontakt med i Sverige har ingen rek 2 adulta i 45x45x60,utan avrått från att ha annat än 1 st som minimum i 45x45x60.

9
3
Tina91:
En av dom ställena där det stär är här på terrariedjur.se på skötselråd om crested gecko 

181
110
Stina:
Oj låter inte bra o.O

9
1
Lova3:
Jag tycker att det är ju inte det bästa att terrariumet är 45x45x60 men eftersom att du bara ska ha dom i någon månad tyckte jag du skrev så funkar det. Med maten tror jag nog bara att du ska vänta och låta dom vänja sig vid varandra så tror jag nog att dom kommer att börja äta sin cgd snart :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild