Nybörjar tips Vilken ödla? Hur stort? Vad rekomenderas?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2
0
Intel:
Hej!

Har nyligen börjat leta mig om efter en ödla då en kompis väckte intresset för en vecka sedan.
har sökt lite men finner att allt är ett enda virrvarv av ödlor, så jag tar frågan här istället.

Jag är som sagt var helt ny på det här med ödlor, ingen tidigare erfarenhet.

Vad jag letar efter är en:
Trädlevande ödla
Storlek 20-35 cm som vuxen
Lättskött (kräver inte hot spot/cold spot, hög/låg fuktighet, hög/låg värme, osv.)
Handtam

Har ca 45x80x100 (DxBxH) utrymme för ett terrarium.

Hade varit mycket uppskattat om man kunde få lite tips på olika ödlor som passar min smala beskrivning, gärna även lite tips på hur manska inreda för olika ödlor.

Tack på förhand

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Jag rekomenderar att börja kika runt lite här :)

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards

293
354
Dynamitella:

Ögonfransgecko. Done deal.
Trädlevande
20 cm
Sprayas 1-2 gånger om dagen
Rumstemp
Lätta att få tama
Pulver+vatten varje dag och insekter någon dag i veckan

108
19
Lindstrom:
Crested Gecko är en bra nybörjar ödla till.

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=r_ciliatus

429
254
JACLAR123:
"Lätta att få tama"
Jag gillar inte ordet "tama". Säg istället handvan, om nu det går att göra ögonfransgecko handvana. Jag är själv skeptiskt till detta. Om man kan göra reptiler mer handvana eller inte. Antingen är reptiler handvana eller så är reptiler inte handvana alls. Men jag tror inte på, att de kan bli mer handvana, bara för man håller djuret i handen m.m.

108
19
Lindstrom:
Jo det kan bli mer handvana ifall man håller dom i handen, tar upp dom och matar dom ifrån handen osv.

Har själv gjort så många av mina reptiler och dom blir mer handvana av de. Men du får ju självklart fortf "tro" att de inte är så.

2
0
Intel:
Har nu letat lite på olika sidor och kommit fram till att Mniarogekko chahoua och Ögonfransgecko
verkar vara ödlor som passar mig bra.

Finns det något tips på andra ödlor som liknar dessa två?

Har ni något tips på terrarium, uppfödare och liknande saker?

1686
795
fluffis:
Välkommen till terrariedjursvärlden! :)

www.terrariedjur.se/?page=breeders
Här finns uppfödare och aktuella kullar etc.

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=2885
Här hittade jag en tråd med prat och bilder på terrarier till ögonfransgeckos.

20
9
Lillebror88:
"Finns det något tips på andra ödlor som liknar dessa två?"  Gargoyle Gecko minner vel også endel om Chahoua :)

424
33
samthe0ne:
Intel skrev:
Har nu letat lite på olika sidor och kommit fram till att Mniarogekko chahoua och Ögonfransgecko
verkar vara ödlor som passar mig bra.

Finns det något tips på andra ödlor som liknar dessa två?

Har ni något tips på terrarium, uppfödare och liknande saker?

Vet inte hur det ser ut för Mniarogekko chahoua, men för en VUXEN Ögonfrans-gecko rekommenderas ett (typ) Exo Terra terrrarium på 45*45*60 (lbh). Det behövs ingen värme eller så för att de är nattaktiva, och klimatet i deras vilda miljö påminner (iaf i temperatur) om vårt inomhusklimat. Möjligen att du behöver en liten spotlight för att få till dygnsrytmen ordentligt om terrariet står mörkt.

Här är en länk till EN grupp på Facebook som har både uppfödare och annat folk - vi är alla glada för att få hjälpa dig att komma igång ordentligt med ditt terrarium och djur www.facebook.com/groups/175286412648815/330702940440494/?notif_t=like
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild