Mat hur ofta

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

16
11
thonybj:
Hej! Köpte en Chromatopelma cyaneopubescens på Expo syd. En vuxen hona och hon är riktigt vacker och trevligt tjurig ;-).
Till frågan har matat henne för två dagar sedan och det var inga problem, gav en zophobas som hon tog från pincett men hur ofta ska jag mata henne? Vill ju inte mata för sällan och inte heller för ofta så att hon får problem pga det.
Kikat runt lite, men inte hittat något om hur ofta man bör mata dem.
Tacksam för svar/idéer.

741
681
Binks:
Sa inte den som du köpte den av något om mat osv?

16
11
thonybj:
Vi prata på ganska mycket och han nämnde nog det, men är ju som det kan bli ibland ganska mycket. 


1
0
Sluggo47:
Hej

Det är väldigt olika hur folk brukar mata sina spindlar enligt mitt tycke. Alltifrån 2-3 ggr i veckan till varannan vecka. Det beror lite på strolek/art typ av foder/värme och hur fort man vill att den skall växa. 1 gång i veckan är väl ett bra riktmärke.

En spindel kan klara sig utan mat i flera månader utan problem så man behöver inta vara särskilt rädd att de svälter, samtidigt så vet jag inte om det går att övergöda dem heller, hugger den maten som erbjuds så är det väl i princip bara att mata på. Börjar det närma sig öms så kommer den att matvägra.

Har själv en Brachypelma Albopilosum som är periodare, brukar käka som en gris i 1-2 veckor och sedan inte vilja har mer på 3 veckor eller så.

/Mvh

741
681
Binks:
2-3gånger i veckan?
1 gång i veckan?!

Vuxna spindlar ska käka kanske varannan månad eller något.
Jag har haft nån som åt typ 2-3ggr på ett år.

76
16
Ergotamin:
Jag matar mina subadulta samt adulta spindlar 1 gång i månade 1-3 gånger i v låter helt galet för ett adult djur.Jag matar mina slings samt juveniler max 2 gånger per v.Fastar även mina adulta djur till och från oxå så dom inte blir allt för feta.Sen är det ett adult djur så skulle jag nog mata den med kackisar i stället för zophobas

16
11
thonybj:
Tackar för inlägg och tips. Jo hade nog tänkt att mata med dubia.

13
8
mysko:
En viktig sak är att hålla koll på abdomen så den inte blir för stor, detta är en art som nästan aldrig matvägrar

16
11
thonybj:
Tackar! Jo den ska väl inte vara helt rund.

544
425
Gibblo:
Jag matar alla mina spindlar efter hur de ser ut helt enkelt. Normala proportioner är det som gäller, trädlevande spindlar lite mindre abdomen och marklevande lite större.

Är hon adult så är väl 2 gånger i månaden lagom beroende på hur stora bytesdjur du ger henne, men sånt är ju svårt att säga som sagt. Men det är väl mer en generell riktlinje i alla fall.
Det är en ganska matglad art och brukar ta det som erbjuds, när det erbjuds såvida det inte är öms på g.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild