Vivarium och ögonfransgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

175
228
Rosenlukas:
Tjeenare!

Ska antagligen göra om mitt terrarie med plastväxter till ett vivarium med redigt bottensubstrat och växter och så när mina fransar växt till sig lite. Är det någon som har någon bra bild på ett snyggt vivarium som ögonfransar trivs i eller någon video ni kan länka? :) Trivs de t.ex. med mossa osv på marken/vissa av grenarna eller ska man hålla sig till "lövväxter"?  
Vilka bottensubstrat rekommenderar ni? Tips på olika växter och andra inredningsgrejer uppskattas väldigt mycket! 

1159
626
Temla:
Bara det inte blir för hög luftfuktighet att inreda terrariet med mossa? Leopardgeckos lever ju i torrare klimat med hårdare underlag. 

Andra här med expertkunskap om leosar har säkert klyftigare saker än jag att säga om saken. :)

2966
1648
Hoggaforfan:
Har arten blivit editerad eller var Temla trött?

Har inget specifikt till ögonfransar men finns en mängd vivarium på youtube du kan titta på.
Nu kan jag ingenting om ögonfransar men klättrande djur är nöjda sålänge de kan klättra och har möjlighet att gömma sig, sen vad det är kvittar för dem. 
Du bör ha en bas med bra grenar så dina bladväxter har stöd, klättrande djur sliter lite på växter.
Det ger ju även stöd för klättrande växter.

424
33
samthe0ne:

jag har ett :). Det är 2 olika arter av fikus i det, samt då även 2 garderobsblommor, tyvärr har jag inte fått några blommande växter att överleva i det ännu, men jag hoppas på att det kommer att ändra på sig så småningom. 

Jag har Leca-kulor i botten, sen Plantation Soil i bottnen, och ogödslad torv i toppen. Sen har jag även hoppstjärtar och Tropiska gråsuggor i terrariet för att det ska gå runt av sig självt.

Jag har även fått en idé angående terrarier till Correlophus: man måste inte göra heltäckande bakgrunder, utan det går att utnyttja dels lite bottenyta (bygga en fristående trädstam) och limma fast småbitar med frigolit i lådans sidor med olika tjocklekar och på olika höjder. Givetvis putsar man upp ytan på frigoliten när det är på plats och man är nöjd med resultatet

903
510
Evanjeline:

Här är mitt som det ser ut just nu. mesta är täckt av en stor gullranka jag fick av min farmor, och den har jag virat runt allting. Har leca i botten, plantation soil blandat med torv, och hygrolon från dusk som ligger mellan lecan och substratet som även går upp på bakgrunden. Jag fick lägga leca ovanpå hygrolonet också för det sög upp för mycket och gjorde substratet för fuktigt, men som det är nu har jag inte behövt dränera på ett halvår, för allt vatten tas upp av växterna och hygrolonet. Har även två bromelior (som int eklarar fukten riktigt) en mini orchidé, en ormbunke och en ampellilja där inne. Flera bamburör för gömställen, klätterplatser och solplatser som jag borrat flera hål i, och lianer jag gjort av hygrolon och rep. Ber om ursäkt för det ser så smutsigt ut, min l. williamsi gillar att använda dörrarna som toalett, och det städas varje vecka.

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Här får du lite mer inspiration till ett regnskogsterrarium, jag tycker torv är ett mycket bra bottenmaterial, billigt,snyggt & funktionellt! Bamburör kan användas på flera olika sätt, antingen som gömställe eller klättergren :)

Jag tror Temla var trött :P ögonfransar ska ha det fuktigt i burken. 

175
228
Rosenlukas:
Just nu har jag någon sorts "palm" i (den kallas cornplant på engelska) resten är plast/trä. Gullranka ska min lokala blomsteraffär ta hem till mig i veckan :D Var och beställde det i helgen :) tack så mycket för alla tips! Så om man har hoppstjärtar och tropiska gråsuggor behöver man inte städa alls i bottnen då eller? 

1159
626
Temla:
Hoppsan! Temla var TRÖTT! 

Anders! Snälla ta bort mina idiotiska inlägg i den här tråden. Jag fick ett hjärnsläpp! Var tusan fick jag leosar ifrån? Kanske för att jag satt och tänkte på mina. haha

175
228
Rosenlukas:
Har sett på youtube när folk tar mossa från skogen och mixar med 1 del mossa 1 del socker och 3 delar öl som de sedan penslar ut på grenar i terrariet. Funkar det? Kollar såklart att mossan inte är fridlyst och så innan man plockar men är det någon som testat mossa med fransar?

424
33
samthe0ne:
jag hade mossa från Exo terra ett tag, men den ville aldrig klara sig. Antar att det kan gå bättre om man hämtar utifrån. Angående hoppstjärtar och Gråsuggor; det ska inte behövas städas mer än att tvätta av glaset då, MEN om du städar ur det då och då (vilket trots allt rekommenderas) så måste du i samband med en urstädning sedan köpa nya gråsuggor och hoppstjärtar iom att det är vedertaget att man byter bottensubstrat då också.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild