Bombina orientalis yngel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2511
anders:

Dag22
Eftersom jag inte har så bra kamera så är det lite svårt att få bra bilder på hur de ser ut.

En del utav dem har nu börjat utveckla bakben. De har blivit ännu större storleksskillnad mellan de små och de stora, och många utav de små har fallit offer till de stora. Har alternativet ett sära på dem och ha i olika akvarium, men risken är att de små inte har så bra gener överlag. Så att låta de starkaste överleva för att se till att det enbart är de friska och starka som blir grodor kanske är det bästa alternativet. Det är ungefär 20st större yngel kvar, plus 10-15st små.

126
6
AjPaj:

Det tror jag också är en bra idé. Hur har det gått med algerna?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2511
anders:

Har faktiskt inte fixat något med alger ännu. Får se om jag tar tag i det innan de blivit grodor :)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2511
anders:

4st stora yngel döda idag när jag kom hem från jobbet. Rejält trist. Vet inte om det har att göra med vattenbytet som jag gjorde igår. Men får hålla tummarna ordentligt för de som är kvar.

52
2
Pakwa:

Ush, vad tråkigt.. Bytte du ut allt vatten eller behöll du en del av det gamla?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2511
anders:

Jag behöll en del utav det gamla.

Vattnet jag bytte med hade stått över helgen så att allt klor skulle avdunsta med.

52
2
Pakwa:

Så gör jag också. Jag har hört att man alltid ska behålla litegrann av det gamla vattnet. Konstigt att de inte klarade sig men det är väl så hos grodyngel. De verkar vara väldigt känsliga oavsett storlek egentligen :(

126
6
AjPaj:

Skönt att det inte var flera i alla fall. Kollar du så att du har en bra temperatur?

382
36
MariBarita:

Har du kollat Nitritvärdena?

Nitriten brukar komma när ett kar varit igång ett par veckor och om grodyngelna andas med gälar så borde de reagera som fiskar....för hög nitrithalt =död/döende fisk

Jag hade köpt dropptest för Nitrit (ej sticktest) Om du har för höga nivåer så köp Nitrivec och följ bruksanvisningen, byt ut 50% av vattnet varje dag tills N-nivåerna går ner och tillsätt vattenberedningsmedel som tex aquatan som tar bort klor och sånt..

Om du inte har ett väl ingånget filter i burken så rekommenderar jag dagliga vattenbyten, ett akvarium är ett slutet system och har man inte ett filter däri som med hjälp av nyttobakterier (som bildas efter ett tag) som bryter ner livsfarliga ämnen så måste man byta vatten jätteofta dvs dagligen för att inte få ett förorenat vatten (med förorenat menar jag absolut inte att man har det smutsigt)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2511
anders:

MariBarita, det har jag inte tyvärr. Ska till djuraffären idag, så kan passa på att köpa Nitrivec då.
Konstiga var att det var efter vattenbytet som ett par större yngel strök med.

Nåväl, Behöver helt klart verktyg för att försöka se vad som kan vara fel. Tack för infon, nu vet jag vad jag behöver köpa för att kolla så att vattnet inte är problemet.

Återkommer med info ikväll.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild