Jag ska börja med djur igen. Men.. Det kommer få dröja, på grund av att jag inte får ha djur där jag bor nu. Så jag funderar på att göra så att jag skaffar mig ett terrarium, som jag ska försöka få igång ordentligt. Jag har haft regnskogslevande djur tidigare, men har aldrig inrett/fixat så att terrariet liksom 'lever' - och jag har börjat få mig ett litet intresse för växter nu också - så jag tänker att läget är perfekt för att starta ett riktigt snyggt och fungerande regnskogsterrarium (i och med att jag kommer ha mycket tid kommer jag också under tidens gång kunna spendera pengar på ordentliga regnsystem och så vidare också, är relativt fattig student trots allt..) och behöver nu er hjälp med ett antal saker!
För det första:
Jag har tänkt ha ett 120x60x60-terrarium, ett av Pro-Cages. Vad kan man ha för regnskogslevande (eller iallafall åt det hållet..) ormar i ett sådant? Jag är med på Corallus hortulanus och Morelia viridis (iallafall vissa lokaliteter), men får gärna andra tips!
Pyton? Boa? Snokar? Marklevande? Trädlevande? Whatever!
Jag är medveten om den klassiska: "Välj det du är mest intresserad av!" men jag är så sanslöst intresserad av i stort sett varenda orm jag stöter på, så kom med de mest obskyra, eller självklara, förslag ni kan komma på - det kommer som sagt ändå dröja innan jag kommer kunna skaffa djuret i fråga.
För det andra:
Hur gör man för att få växter att leva och trivas i ett terrarium, och vilka växter skall man kika på? Jag antar att man behöver UV-ljus för att lyckas (?), och räcker det då med UV-lysrör eller kommer typ Solar raptor vara ett måste?
För det tredje:
Hur gör man för att 'mota mögel i grind'? Har läst om hoppstjärtar, sphagnum och lite alla möjliga grejer man har i terrariet. Vad är era tips?
Långt inlägg, ber om ursäkt - men jag är sjukt taggad på att kunna fixa ett svinkoolt terrarium, och behöver er expertis!
Admin får flytta tråden till dit den ska ligga, visste inte om den skulle ligga i byggforumet (för det kommer inte vara mycket action i byggandet på ett tag heller) eller ormar, med tanke på frågeställningen i början.