Jag och mina dumma frågor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

18
3
Dragonlance:
Jag såg ett inlägg på facebook där man efterfrågade frusna möss och pinkisar som föda. Nu undrar jag varför? Är det förbjudet att ge levande pinkisar resp möss till sina reptiler?

Till mitt försvar är jag nybörjare!!

20
12
Gielen:
Dragonlance skrev:
Jag såg ett inlägg på facebook där man efterfrågade frusna möss och pinkisar som föda. Nu undrar jag varför? Är det förbjudet att ge levande pinkisar resp möss till sina reptiler?

Till mitt försvar är jag nybörjare!!

Ja. Såvida inte ormen absolut inte äter dött. Det är även lagligt att "nacka" dom själv innan matningen, dvs dra nacken ur led

366
157
Linus:
De främsta argumenten för att mata med fördödade byten kan man nog säga är:

- Smidighet (man kan förvara stora mängder möss i frysen, och behöver inte utfodra/sköta om dem)
- Undvika onödigt lidande för bytesdjuret. Om man tar 'kramormar' som exempel så är detta sällan en snabb död för bytet
- Undivka skador på, och fara för, rovdjuret. En råtta/marsvin/kanin/mus/annat kar rätt ordentliga käkar, klor och tänder och kan skada ormen/ödlan/annat som ger sig efter den/det.

Och så, självklart, att det är olagligt att mata med levande byten (så länge det inte är ryggradslösa bytesdjur, då).

269
60
Jonas:
finns inga dumma frågor. bara en nyfikenhet och fundering som man behöver ha svar på:)

18
3
Dragonlance:

En följdfråga om man ser till pinkisar. Så har dem inte utvecklat sitt skelett som nyafödda. Räknas dem då som ryggradslösa djur?

Tack för ni tog er tiden att svara.

903
510
Evanjeline:

De räknas fortfarande som ryggradsdjur. I princip kan man säga att alla djur utom insekter och spindlar räknas som ryggradsdjur, även om det är långtifrån sant, men de normala man utfodrar med. Undantag kan vara maskar och sniglar (för de är inte insekter).

Andra får gärna skriva en mer utförlig lista om de vill, jag vill bara visa ett lätt sätt att se det på för någon som är helt ny.

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Ryggradsdjur är fiskar (inkl. broskfiskar och käklösa fiskar), grod- och kräldjur, fåglar och däggdjur. Övriga djur är ryggradslösa.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild