Min Deanerys (leo) har gått bort. Hjälp mig förstå varför!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

20
8
Sandra:
Snälla hjälp mig, jag är alldeles förbryllad här borta!

Min fina Deanerys, en leopardgecko på 7 år gick bort idag. Hon verkade må bra imorse när jag bytte ut vattnet och fuktade vattnet. Hon låg i den stora fuktgrottan som hon brukar göra på morgonen och drack lite av det vatten som rann ner innifrån väggarna i den när jag sprayade.
Hon blev slö efter parningsperioden och drog sig undan för ett par månader sen men har ätit jättebra den sista månaden. Imorse verkade hon må bra och idag när jag kom hem från jobbet låg hon död =( Min fina fina Deanerys.
Vad kan ha hänt henne? När jag vänder på henne ser det ut som om något har brustit innanför bröstkorgen, kan hon ha fått en hjärtattack? Någon form av blödning?
Blir jätteorolig att det kan vara något i terrariet som hon blivit sjuk av! Har städat ur och bytt allting nu men det var inte länge sedan jag gjorde det.
Är det någon som har någon aning om vad som kan ha hänt?
Och hur ska jag hantera min hane nu? De har levt ihop i 7 år =(

/En ledsen och orolig Sandra
Hanna:

Beklagar. Inte roligt när djuren går bort, särskilt inte när de är såpass unga. Första jag tänkte på var äggbindning i och med att hon gått med hane. Har hon lagt några ägg eller verkar det som att hon kan ha haft/har ägg i magen? Ibland händer ju tyvärr saker som inte riktigt går att förklara heller, utan det blir mest att man sitter och gissar sig fram.

Angående hanen så behöver du nog inte oroa dig. Reptiler har ju inte behov av varandra på samma sätt som många däggdjur.

343
119
Salig:
Har dock sett ett exempel när min vän som äger en djuraffär blev av med sin ena (stöld från affären där hon hade sina djur), och den andra började äta mycket dåligt. Hon åt bättre först när hanen helt plötsligt hittades vanvårdad på butiksgolvet senare och återintroducerades. (Stölden var bekräftad, men ungarna åkte aldrig fast)

343
119
Salig:
Beklagar sorgen förresten :( Vet själv hur det känns...

20
8
Sandra:
Hej och tack så jättemycket!

HappyLucky, hon hade inga ägg i magen nu, jag kollade igenom henne för att se om jag kunde hitta något märkligt, men det enda var den där mörka lilla fläcken som verkade ligga innanför bröstkorgen.
Hon lade 7 ägg sammanlagt under parningstiden och var då och några veckor fram mindre matsugen och kändes trött. Jag särade på dem då under en vecka och lät henne få vila upp sig och vara ifred då han var på henne ganska mycket och sedan jag återförenade dem så fungerade de precis som vanligt och hon var sitt självsäkra jag (hon var alltid mer rovdjur än vad han är, han är en liten surferdude typ)
Och nu, har det verkat som iallafall, som att de varit tillbaka i sina vanliga rutiner med mat, bajs och öms sedan över en månad. Förstår inte hur hin kunde vara så pigg imorse, om hon varit sjuk, borde jag inte ha märkt det då eller döljer dem sådant som många djur gör för att inte verka svaga?
Fast hon var ju väldigt tydlig efter parningsperioden så jag vet inte...

Tack tack tack för svar <3

20
8
Sandra:
Och tack Salig, jag får hålla extra koll på honom och se hur han beter sig. Om matlusten försvinner kanske jag får fundera på en ny partner åt honom. Tack!

903
510
Evanjeline:
Förutom alla vanliga sjukdomar som kan hända reptiler, som kalkbrist, äggbindning, och allt vad det är kan det vara väldigt svårt att få reda på orsaken utan att obducera. Något kan ha brustit, aortan tex. organ kan ha lagt av, ja det går väl bara att gissa. Med tanke på att du tyckte det såg ut som en inre blödning tvivlar jag på att det är något du gjort fel, låter mer som ett bråck som brustit, eller någon annan svaghet på organ eller blodkärl. 

20
8
Sandra:
Tack Evanjeline,

Jag har nu begravt min fina och hoppas innerligt att hon inte har gått runt och haft ont utan att jag har vetat om det. Tror också att det kan ha varit något som brustit då jag inte hittar någonting annat på hennes kropp som tyder på något som går att förklara. Hon hade inga skador på kroppen och jag kollade igenom hanen också men han hade inte en skråma på sig heller. Jag har aldrig sett dem bråka men var ju tvungen att kolla om något sådant kunnat hänt. Men nej.

Återigen, ett jättetack <3
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild