ddr skrev: Om man ser till naturen så får väl djuren värmen uppifrån och rör sig nedåt när det blir för varmt?
Jag har också tänkt på det. Den stora skillnaden, tror jag, är att i naturen är ormarna mer fria att ligga framme och sola när de känner för det, ofta långt ut i naturen där det är lugnt och tryggt. I terrarier är det en annorlunda situation där det vibrerar jämt och ständigt. Tänk varje gång en människa går omkring på golvet, TVn är igång, tvättmaskinen är på osv. Det kan nog kännas ganska otryggt för en orm.
En annan sak värt att tänka på är att solen värmer mycket mer än en lampa/värmepanel. Tänk t.ex. en majsorm som ligger under en plåtbit i en glänta i skogen. Solen kommer att värma upp plåtbiten och göra det varmt därunder. Då erbjuder naturen både trygghet i form av ett gömställe och värme på en gång. Kan man få till detta i ett terrarium så är jag självklart öppen för det. Jag tror dock aldrig att jag har sett en lösning där en lampa/värmepanel värmer så pass mycket eller är så pass nära att den kan värma upp ett gömställe på det viset. Det känns lite som moment 22. Har man en lampa uppifrån som är tillräckligt varm att värma upp ett gömställe på bottnen av terrariet så tror jag att det blir alldeles för varmt i hela terrariet(?). Å andra sidan kan man fixa ett gömställe högre upp i terrariet närmare en lampa/värmepanel men då tvingar man ju ormen upp från marken...
Nu pratar jag mest om ormar typ majsorm som gärna vill ligga gömd större delen av dagarna. Men nu har jag kanske gått händelserna lite i förväg genom att inte ta reda på vilken orm det gäller och vilket behov den har. Vad är det för orm du har i åtanke GL8936? :)