Blåtungad skink vs skäggagam?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

Medlem i SHF
193
367
Thinning:
Det är längesedan jag hade blåtungor och skäggagamer men jag föredrar blåtungorna framför skäggagamerna. Jag kan inte helt sätta fingret på vad som är tilltalande med dessa skinkar men flera olika punkter har ju nämnts i tråden, att de är relativt enkla när det gäller fodret är ju en positiv sak.

Jag gillar literatur och brukar rekomendera att titta på böcker när man är seriöst intresserad av en ny art, en bok som kanske kan vara något när det gäller blåtungor är: Blue-tongued Skinks - Contributions to Tiliqua and Cyclodomorphus den är inte gratis men kanske kan vara något. På senare år har det också varit relativt mycket artiklar om dessa ödlor i olika reptiltidningar.

Lycka till!

Mvh. Björn

166
54
Leoleopardgecko:
Tack alla! Det känns nu givet vem som blir vår nya familjemedlem :)
Jag tycker om skinkar, men mina eldskinkar syntes aldrig och då vart det lite tråkigt i längden. Man såg liksom bara terrariet. Och det tilltalade inte mina föräldrar alls och det vart lite det här "sälj dom så köper vi två skäggagamer som är mycket roligare".
Ett hårt beslut att sälja skinkarna. Tyvärr är det allmänt okänt att skinkar trivs bättre ensamma.
Mina föräldrar sa också, "ingen ödla förrän i december". Vi åkter till Thailand i november. Men jag sa det att för att få skinkar från bra uppfödare, i detta fall Tommy, så har jag så gott som inget fall att ta emot i September om jag inte vill åka bil i 5 timmar enkel väg. Så detta har nu pappa gått med på.
Morsan är inget att ens diskutera sånt här med.

Jag drog alla fördelar för farsan också.

Jag tror att mina föräldrar kommer att tycka om skinken. Och angående två veckor i november så löser det sig.
Farsan är väldigt mån om att ödlan ska komma från en bra svensk privat uppfödare.

Jag kommer ju att skaffa en skäggagam senare. För mig känns det liksom "nu eller aldrig". Men lite måste jag acceptera föräldrarnas val. Och verkar som jag fått ok från farsan min nu.

Jag hittade en jättebra sida om blåtungor som jag kan länka om ni vill :)

166
54
Leoleopardgecko:
För att poängtera. När jag skaffar ett djur, så ska det finnas i mina ägor hela livet ut! Därför jag är så noga med att det ska bli rätt.

166
54
Leoleopardgecko:
www.reptilesmagazine.com/Care-Sheets/Lizards/Blue-Tongue-Skink/

Länken jag pratade om.

166
54
Leoleopardgecko:
Hur bör jag inreda terrariumet? :)

232
95
anamidnatt:

Inred gärna med många gömställen och mycket att utforska då de uppskattar det för de är ju så nyfikna :)

166
54
Leoleopardgecko:
Okej! Underlag?
Åker du bussen ner lär vi ju ses då :)

232
95
anamidnatt:

Bussen? Antar att du pratar om Hamm. 

Jag ska åka ner med Peter från söderhamns reptilfoder och några andra, så blev visst inte bussen, men kanske ses vi ändån :) (jag brukar få höra att jag är svår att missa ;D)

Det viktiga är att skinken ska få ha något att gräva ner sig i, kommer inte på vad det heter exakt men jag använder typ alspån just nu. Dock ska det helst inte vara för små bitar så att säga, då djuret får i sig det lättare, gärna lite större bitar, typ hyvlad.

Funderar dock på att övergå till torv då jag föredragit det som substrat innan till andra djur och det ser och känns mer naturligt.

Sen anses ju reptilbark också okej.

Du får läsa lite på skötselråden på nätet då det finns lite blandade åsikter om detta. :)

166
54
Leoleopardgecko:
Jag kommer troligtvis köra med mossa. Men vi får se. 

Vad är bra att ha med sig på bussen?

232
95
anamidnatt:

Vet faktiskt inte hur det är med just mossa, man kan ju ha det som dekoration om inte annat. kommer ju däremot torka ganska mycket av värmen och att man eventuellt inte har så mycket luftfuktighet. Bara så man tänker på det :)

Sedan får man ju alltid ta ställning till den vanliga frågan om det känns säkert att ta in mossa från naturen om den har eventuella parasiter eller annan jobbig ohyra med sig. Men vad det verkar brukar de flesta tycka att det är helt ok.

Är min första tripp ner dit, så vet inte riktigt, men åkt ner till tyskland eller längre har man ju gjort förr.

Bekväma kläder är ju bra, kanske ett nackstöd eller nån lätt kudde att ha med? Lite underhållning på vägen är ju heller inte fel om allt annat sviker. Tror jag ska ta med mitt nintendo 3ds, och så lite snacks förstås så inte humöret sviker :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild