Enklast är om du helt sonika går och kollar luftfuktighet och regnmängd på merauke eller övriga öar i indonesen, eller tittar på lite djungelbilder därifrån. De kravlar runt i lerpölarna där i såväl regn som värme :) Det kan vara så att någon här på forumet rest mer i denna del av världen, själv har jag bara foton från singapore och mycket lite från Bali, men det är extremt mycket högre luftfuktighet än i stora delav av Aus.
Det andra som jag som jag skrev ovan helst vill PM:a innehåller lite hjärtskärande bilder, så jag varnar på förhand och skickar till xcotte.
Det är tyvärr relativt vanliga problem för just meraukes i usa och ingen vet vad som triggar det, smittar tydligen inte och det lutar åt att vissa helt enkelt har detta genetiskt. återkommande RI problem, tår som faller av trots att det inte är några ömsproblem och ögon som klibbar igen, och ingen antibiotika biter.
Lösningen som de kommit fram till över ca 3-4 års tid är att införskaffa en mistking anorndning till sina meraukes, eller hemmasnickade varianter, och upptäcka problemen i tid. Tycker därför det är onödigt att inte säga att de indonesiska arterna skall ha låg luftfuktighet, när det bara pekar mot att högre är mer rätt. :)
----------------------------------
IJ merauke hybrider är väldigt vanliga, IJ är en helt obeskriven underart egentligen, men som entusiaster tycker skiljer sig särskilt kraftigt från de andra. Det sker hybridisering i naturen också självklart, men i synnerhet då dessa bor mycket nära varandra och är dåligt undersökta (terrängen är svårframkomlig, öarna är många).
Så du har bara en väldigt knivig skink, diskussionsmässigt om man verkligen behöver artbestämma ;)
Nu ska jag sluta hijacka tråden! ville bara ändra luftfuktighetssaken i informationen :)