Min skäggagam vill ej bli handhållen

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

159
55
Rille2005:
Har nu haft Sally o Blixten i ca 2 månader.
Båda är födda i mars/april.
Sally är jätte lätt att handskas med :-)
Medans Blixten inte alls vill att man tar upp honom.... Det är med nöd o neppe man kan klia honom under hakan. Efter några sekunder så springer han iväg... och går jag efter med handen några gånger så börjar han gapa....

Hur ska jag göra för att kunna få upp honom?
Ska jag kanske inte vara så försiktig? Ska jag istället vara mer bestämd och snabbt ta honom och sätta honom på bröstet?
Sally blir nämligen lugn när man sätter henne på bröstet, när man håller henne i handen så blir hon lite lite stirrig tycker jag.
Kanske blir samma med Blixten?

Båda äter o bajsar som de ska :-)

Tacksam för tips :-) 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Rille2005 skrev:
Medans Blixten inte alls vill att man tar upp honom.... Det är med nöd o neppe man kan klia honom under hakan. Efter några sekunder så springer han iväg... och går jag efter med handen några gånger så börjar han gapa....

Ska jag kanske inte vara så försiktig? Ska jag istället vara mer bestämd och snabbt ta honom och sätta honom på bröstet?
Sally blir nämligen lugn när man sätter henne på bröstet, när man håller henne i handen så blir hon lite lite stirrig tycker jag.

den är ju stressad så att vara mer bestämd är ju det dumaste du kan göra. Reptiler är inga djur som vill kela så det bästa du kan göra är att bara låta dom vara i sitt terrarie

1159
626
Temla:
Tvinga dej aldrig på ett djur, speciellt inte en reptil. Du stressar ihjäl den om du håller på sådär. Låt den vara ifred. Den är fortfarande liten så ge den tid så ska du se att den blir "handtam" när den känner sej säker på att du inte är farlig. Men även om den blir handtam så betyder inte det att du ska hantera den för ofta - reptiler är inte den typ av djur som gillar att vi människor blir för kärvänliga med dom. :) Detsamma gäller din andra skäggis som tolerarar att bli hanterad, men det betyder inte att den gillar det. Jag vet att det är svårt att låta bli för dom är ju såååå söta! skratt

1275
1725
Falk:
Notera "" i "handtam" alltså ej tam som hund och katt, dvs ligga på bröstet eller hålla handen, gå i koppel osv

2966
1648
Hoggaforfan:

Många reptiler får lite panik om de inte har stöd för fötterna, det är nog därför hon är lugnare på bröstet än i handen. Gör det djuret låter dig göra och ta det lugnt och låt det ta den tiden det tar. Alla djur oavsett art är individer, en del gillar att bli klappade, en del inte.

429
254
JACLAR123:
Jag skulle säga, att ingen reptil gillar något mer än mat och värme. :)

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Här finns det 35 sidor mer eller mindre intressant/värdefull/spännande information i ämnet hantering :) Detta ämne har funnits lika länge som hobbyn & det fortsätter nog några år till :)

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1007

2052
780
psyjoh:
Låt dem vara. Stressade min första skäggis oxå så nu är det bara jag och frugan som kan hantera henne. Barnen kan väldigt sällan röra henne. Däremot vår senaste har vi hanterat så lite som möjligt och den är det inga problem att ta upp när det behövs. Han har tillochmed en egen solplAts utanför terrariet med en mvl lampa så han kan klättra ut och in.. hon som tyvärr blev skygg av för mkt ljud/beröring/hantering eller vad det nu var har vi flyttat in i vårt sovrum så hon får så lugnt som möjligt. Det stressar dem bara att "försöka" göra dem handvana. Det kommer av sig själv. Med handvan menar jag inte att du kan sitta o gosa o kela med den utan att den vänjer sig vid att bli upplockad ibland...
Alla reptiler har olika personligheter, framförallt skäggisar tycker jag. 

1686
795
fluffis:
Rille2005 skrev:

Jag har inte direkt någon erfarenhet av skäggagamer men rent allmänt för reptiler så tycker jag att din beskrivning låter som ett friskhetstecken hos ödlan.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild