Kompakt uvb-ljus, skadligt?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

2052
780
psyjoh:
barkskog skrev:

Jag har två st igång nu och de har temperatur 35° resp 38°. Jag kollar med en IR-termometer.

Min ligger på runt 38 grader så då kanske det inte är så farligt. Tack för hjälpen. 

2052
780
psyjoh:
Xenon lampor till bilar bygger på HID tekniken. Borde det inte gå att använda deras ballaster? Hittade väldiga prisskillnader jämfört med solarraptors. 

295
270
barkskog:
Nu är det länge sen jag studerade ellära i skolan men misstänker att en ballast som används i en bil inte passar att koppla in i ett eluttag för 220 V.
Solar Raptors ballaster har bra pris jämfört med t ex Lucky Reptile

2966
1648
Hoggaforfan:
Den lär brinna upp då den är anpassad för 12V och inte 230V

28
3
Violet:
Jag kom att tänka på en sak; går det att ha dessa solarraptor-lampor i exoterras lamparmaturer? Det ska väl vara E27 på både lampan och "lampskärmen"?

2052
780
psyjoh:
Ja dem passar. Har både HID och mvl lampor i exoterra armatur. 

28
3
Violet:
okej, en fråga till; hur ofta behöver en byta HID-lampor för att ens skäggagam ska få tillräckligt med UVB? Är det en gång i halvåret som med lysrör?

295
270
barkskog:
Livslängd minst 4000 timmar enligt tillverkaren.
Om man byter en gång per år vid daglig drift bör man kunna hålla tillräcklig nivå förutsatt att man följer rekommenderat avstånd.

28
3
Violet:
Tack! Jag undrar också på vilket avstånd lampan ska vara för att det inte ska bli för starkt med UV så att skäggisen tar skada av det? Samtidigt vill en ju inte att lampan ska vara för långt bort för då blir det inte tillräckligt varm. Men det går kanske att komplettera med en värmematta?

1159
627
Temla:
Bättre att komplettera med en extra värmelampa isåfall. Skäggisar tar bäst upp värme ovanifrån. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild