Formplyfa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

333
97
leolina:
Formplywood varierar kraftigt i färgton beroende på vilken firma/leverantör man köper från. En del säljer en ljusare brun, andra den bruna rödtonade och någon ytterligare säljer den mörkt bruna som är nästan svart. Om du har beställt ett terrarie i formplyfa och inte fått se färgprov kan du få det i vilken färg som helst av de tre vanligaste nyanserna så det kan ju bli spännande ;)

375
251
Doxster:
Visste inte att det fanns formplyfa med vit film, perfekt för framtida byggen!

Medlem i GHF
647
417
Jimmy:
Marinplywood och Formplywood är inte samma sak, form används ju primärt vid betonggjutning och är behandlad så den ska släppa när betongen stelnat. Marin används ju som inredning till båtar och är helt vattenfast och har annat utseende och är dyrare. Bägge funkar dock att bygga terrarie med.

347
220
Newton:

leolina skrev:
Formplywood varierar kraftigt i färgton beroende på vilken firma/leverantör man köper från. En del säljer en ljusare brun, andra den bruna rödtonade och någon ytterligare säljer den mörkt bruna som är nästan svart. Om du har beställt ett terrarie i formplyfa och inte fått se färgprov kan du få det i vilken färg som helst av de tre vanligaste nyanserna så det kan ju bli spännande ;)

Ja, vilken av dem är egentligen bra för min del.

Det jag fick för mig att det var som spånskivor eller liknande. Rått och liksom ofärdigt utseende..

2966
1648
Hoggaforfan:
Marinplywood verkar övermålningsbar med.

593
551
Redfoot:
Varför inte bara ringa till företaget Hoggaforfan länkade till? Då får du fakta i stället för spekulationer. 
/R

347
220
Newton:

Redfoot skrev:
Varför inte bara ringa till företaget Hoggaforfan länkade till? Då får du fakta i stället för spekulationer. 
/R

För att bilden på företagets sida förmodligen stämmer, eftersom de lagt ut den?

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Formplyfa är det bästa materialet du kan bygga i om du frågar mig. Det tål fukt även utan behandling. Om man sedan vill måla det eller ha det i orginalfärg är upp till var och en. Själv tycker jag om vita möbler och målar därför alla mina terrarier vita, trots att alla är byggda i formplyfa och egentligen inte "behöver" målas.... så till saken: Innan du målar det måste du slipa upp ytan lite för att få färgen att fästa, detta gör du enklast med lite sandpapper eller eventuellt en maskin om du bygger STORA grejer. När ytan väl är slipad bör du torka av den med en trasa eller dylikt för att få bort allt damm, därefter fäster all färg; lack- eller vattenbaserad. Lycka till! :)

333
97
leolina:
Och såhär kan det se ut om man väljer att köra obehandlat :)

593
551
Redfoot:
Snyggt!
förståndigt att sätta hjul på burken leolina.

Smilla nu behövs inte ens färg, eftersom skivorna finns i vitt.
/R
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild