Hej,
jag tog över en Jemenkameleont i samband med att en kompis som tappat intresset skulle flytta. tanken var att jag skulle sätta ut annons på djuret och hitta ett nytt hem åt honom. men när jag hade fått hem kameleonten så visade det sig att det var ett litet problem.
Kameleonten jagar ibnte som den ska, istället för att skjuta ut tungan så försöker han springa ikapp bytet. dessutom verkar inte tungan speciellt klibbig. jag pratade med uppfödaren som sa att de kan bli lata om man matar dem i skål eller med pincett och helt sluta använda tungan. han rekommenderade mat med lite mer rörelse.
jag skaffade först vandringsgräshoppor och senare syrsor när förstnämnda blev för svårt att få tag på. och visst, kameleonten blev uppenbart intresserad, men det handlade fortfarande om att försöka jaga bytet och bit som vanligt, jag har efter ett halvår fortfarande inte sett den anväbnda sin tunga.
jag har bytt terrarium till ett 120lx90hx70d, men det har nte hjälpt. när djuret är hungrigt så går han ner på marken och försöker jaga rätt på foderdjuren.
och sen har vi problemet med att jag försöker mata honom. jag ser ju att han äter, annars hade han ju inte kunnat släppa såna jättestora bajshögar, men jag tycker fortfarande att han ser för smal ut. och att se honom springa runt och jaga syrsor är bara plågsamt. om jag försöker ge honom mat med pincett så tappar han det jag ger honom (det slår aldrig fel). tungan är inte klibbig heller (jag antar att det är någon slags fäste som vanligtvis håller kvar bytet på tungan och inte muskler).
är det någon som har några tips? det är så himla tråkigt, jag är inte speciellt intresserad av kameleonter och har väl tappat mitt reptilintresse redan innan, och denhär "rehabiliteringen" går liksom inte framåt.