Imorse när jag vaknade såg jag att min leopardgeckos terraries ena skjutglas stod öppet, inte mycket, men tillräckligt för att Helge som han heter kunde smita.
Jag blev orolig och sökte igenom hans terrarium ordentligt, eftersom jag inte fann honom så hade han alltså rymt (han var där dagen innan). Jag är alltid ytterst noga med att stänga de terrarier jag har och därför drar jag slutsatsen att han öppnade det själv, eftersom jag aldrig stänger igen skjutglasen alldeles helt mot terrariets väggar (p.g.a att det annars blir för varmt där inne) så måste han lyckats kila upp glaset själv.
Jag vet att han kan klara sig mycket länge utan mat men det jag är mest oroad över är att eftersom hans terrarium står ovanpå min majsorms terrarie måste alltså han tagit sig ett hopp ner till golvet på hela 138 cm (mätte med måttband), och jag är rädd han kan ha skladat sig på det fallet, det skulle dessutom varit omöjligt för honom att ta en annan väg ner.
Nu har jag letat på nästan alla platser i mitt rum och resten av övervåningen där jag, syster och bror bor och lite även på nedervåningen av huset utan spår, det skulle dock förvåna mig om han tagit sig ner för de ganska höga trappstegen till nedervåningen.
Har letat mer nu på kvällen eftersom leopardgeckos är natt/skymningsaktiva men fortfarande inte sett något.
Nu har jag i alla fall på golvet i mitt rum satt ner en hel del terrarieinredning som passar hans naturliga miljö, där finns b.l.a två grottor, en full vattenskål samt några växter som jag hoppas ska locka dit honom.
Så jag frågar nu:
1. Kan han ha skadat sig mycket illa från det fallet från terrariet?
2. Finns det något annat som jag kan locka fram honom med?
3. Hur länge kan han egentligen klara sig?
4. Finns det något särskilt ställe han har sökt sig till, bakom byråar, i särskilda rum eller så?
Tacksam för svar! /Mvh