Jaha, då var mitt första bygge klart. Snodde lite formplyfa ifrån min utbildning och det enda som egentligen har kostat något är glaset och klädseln. Limmat och skruvat med ett bakstycke av oljehärdad masonit.
Lite bilder:
imgur.com/dDt21n7Det ovetande materialet som kom att bli min kp's nya hem. Dessvärre var det begagnat så processen var inte så enkel som jag hade hoppats.
i.imgur.com/DSck3Kw.jpgi.imgur.com/8NMdQsN.jpgi.imgur.com/qvneIRZ.jpgEftersom materialet var begagnat så var det inte många raka sidor att gå efter, samt att det inte heller var helt plant över allt. Fick kämpa som attan med att få det någorlunda rakt och trots att slutresultatet är några millimeter skevt så är jag relativt nöjd. Dåligt med bilder fram till denna punkt p.g.a. detta. Trots att farsan, gammal möbelsnickare, plockades in som back-up så yttrades det bra många svordomar. På bilden syns den skena som glaset ska glida i, vilken gjordes med en ursparning mellan två ihop-satta plyfor.
i.imgur.com/qZamcYy.jpgDen övre delen av skenan agerar mest bara stöd, glaset ligger fint i ändå och kan inte trilla in.
i.imgur.com/T288qaj.jpgi.imgur.com/04vEbPh.jpgVentilations-hål. 10mm in och 12mm ut.
i.imgur.com/nEZQsUB.jpgi.imgur.com/LqeOaMJ.jpgIgen, blev inte så många bilder under processen med slipning och beklädnad. Den som prövat att arbeta med denna folie vet vilket helvete det kan vara, men farsan insisterade då vi haft hyfsade resultat med det förut till datorbord m.m. Även om min kp inte ser någon skillnad så tycker iaf jag att det blev finare än något helsvart (så länge man inte går och illglor i kanterna). Bakgrunden fästes med vanligt trä-lim och var nästan ännu värre än den förbannade yttre klädseln. Stämmer bakgrunden hyfsat med kp'ns naturliga habitat?
Den uppmärksamme ser även att det monterats in en lampa och jag undrar lite smått vilken lampa, mer specifikt, som är rekommenderad för kp? Detta med intensitet av uv m.m. är ju en ren djungel.
Tips och idéer inför ormens inflytt uppskattas! Skulle även vilja få tag på en bra termostat/hygrometer att installera och pröva med innan den slutgiltiga flytten.
Album:
imgur.com/a/a3X5i