Hoggaforfan skrev:
Ah du menar lägga den på sidan. Jag tänkte du hade en fast garderob du skulle bygga om. My bad.
Då blir det inte lika högt i tak så nedre ventilationen ska ner en bit men 10-15cm över bottensubstratet blir lagom. Har man det precis i nederkant så blir det lätt skorstenseffekt och drag. Speciellt om man har högre terrarium.
Då blir ju inte heller glasen så tunga men 3-4 glasdelar skulle nog vara bra. Jag hade nog monterat fast (silikonerat) 2 mindre rutor vid sidan om sen haft 2 lite större i samma spår i mitten som är skjutbara. Så man öppnar den mitt på buren och för vardera sida åt ett sitt håll. Som en dubbeldörr till affärer ;-)
En varsin hasp mellan ram och glasruta håller dem stängda när det behövs.
Jo precis, det ska inte vara en stående garderob :) Tänkte mig något med mått som ~230cm brett och sen kanske 70x70 ang höjd och djup, det är ju en marklevande orm till största del så jag behöver en burk på längden till honom :)
Låter bra, då kör jag vidare med skjutglas som jag hade tänkt. Kan bli bra med varianten du nämde med att silikona fast två glas och ha två skjutbara, men undrar om jag inte kör på två stora skjutglas med detta terrariet och hoppas på att det funkar. Funkar det inte så får jag göra om helt enkelt!
Jag är med ang placeringen av ventilationen, varianten jag har nu sitter en liten bit ovanför marken.
fluffis skrev:
Om det blir för tungt med två glasskivor i öppningen, kan man inte ha tre? Men det kanske inte ens finns glasglidlister med tre spår för 4 mm glas eller vad man nu hade tänkt sig för tjocklek? Och hur låsningen ska gå till vet jag inte riktigt. Det var bara en idé :)
Men jag undrar om det verkligen blir så himla tungt? Visserligen har jag aldrig satt glas på över 2-2,40m men jag har satt på ett terrarium som är 1,70 m brett och glasöppningen 1,50 m och glasen glider hur lätt som helst :) Det som är viktigt som jag har märkt är att glidlisterna klistras på väldigt rakt, annars kommer glaset att gå i och det blir trögt. En gång här hemma lyckades vi inte så bra med att få listerna raka vilket resulterade i en väldigt trög glidning av ena glaset. Men det löstes ganska lätt genom att skära loss listen lite på det stället där den inte var rak.
Tre funkar säkert smidigare än två skjutglas, det tror jag med. Men jag har svårt att tänka mig ett fortsatt bra liv med 3 skarvar, eller 4 som Hoggaforfan sa. Så jag kör nog på två och hoppas att det funkar, annars får jag prova era förslag :)
Ska vara noga vid monteringen av listerna ;) Var köper ni era lister förresten? Skjutglasen går jag väl bara till glasmästaren och ber honom fixa antar jag.
Resterande material får inhandlas på byggvaruhus och biltema.
Tack för svar!