Det är stor skillnad mellan en kp och en hogg, framför allt i humöret, en kp är till 95% passiv, och gömmer huvudet i en boll liknande status där av namnet ball python, en hog gör tvärt emot.. Anfall är bästa försvar, dom har för det mästa nästan alla ett härsket humör, jag har under mina snart 25 år innom hobbyn aldrig träffat på en hog som varit lugn likt en kungsboa är, så hoggen är defenitivt ingen nybörjar boa i mina ögon, vill man ha lite större ormar för att vid ett senare tillfälle längre fram när man skaffat sig mer erfarenhet skaffa en hog, skulle jag rekomendera en vanlig kungsboa, om man har lite is i magen går det faktiskt att hitta vanliga cross breeds av kungsboa som är väldigt lika en hog, men utan hog temperamentet.. Sen skulle jag inte vilja säga att hoggen är en mellan stor orm, skulle nog vilja säga att den är en stor orm gämnfört med kp.
Hoppas jag inte avskräckt dig helt Caroline, men det gör lika ont varje gång man blir biten, så varför inte satsa på något lite lugnare nu i börjar.
Vad gäller terrarium biten så räcker ett sådant ett tag, boas växer väldigt fort, visst är det skillnad på individ och individ när det kommer till tillväxten , men dom flesta växer väldigt snabbt. Sen är ett akvarium inte direkt anpassat för ormar eller reptilder övelag, då ventilationen ofta blir väldigt dålig i akvarium, om du nu värkligen vill ha en boa alt hoggis så skaffa en juvinil, en blandras hog kan du hitta för en 500ring, vill du ha rena hog linjer så blir djuret relatvt mycket dyrare. Till en början kan man ha juvinilen i en vanlig hammarpalast låda med en värmematta under, tills man ordnat ett ordentligt terrarium ( ormar är rymnings experter, minsta glipa som ormen får plats imellan och ormen är borta). Om det nu är så att du köper en juvis, så skaffa inte ett jumbo terrarium, den lilla ormen kan bli svår att hitta i terrariet dessutom " kan" storleken på terrariet resultera i att ormen börjar matvägra även om det gäller en så glupsk art som boa.
Sen fodert, destå större orm destå dyrare i foder. En liten juvinil äter små råttor redan efter ett par månader, och vid adult stadie kan dom stoppa i sig kanin och griskultingar på strax över 1 kg.