Någon slags orm som kan/ska leva i grupp?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

903
510
Evanjeline:
Självklart fluffis. Vad jag ville vara sagt är att det är meningslöst att fortsätta diskutera om detta då alla eller många bestämt sig för jag är en "sån där som hanterar" och inte kommer lyssna på vad jag har att säga mer. En person kom dessutom med personliga angrepp, och då är jag inte intresserad av att fortsätta. Men jag har kontakt med leg reptilvet, väldigt ofta då mina papegojor tyvärr har pdd, ett virus som en av dem hade när de kom till mig, och pga det är de hos vet ofta för blodprov och checkups och då passar jag ju på att fråga om det är något jag undrar om reptilskötsel. Hon har även undersökt mina reptiler självklart.

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Jag har inte bestämt mig att nån är en nått....

Jag bara diskuterar som sagt... tycker folk ska sluta ta allt så personligt hela tiden!!
jag pratar allmänt... riktar mig inte in på nå specifik! att folk bestämmer sig att ta åt sig är ju inte riktigt mitt fel eller ens min mening

903
510
Evanjeline:
Möjligtvis inte patch, men efter vad aniMal skrev är jag inte så jättepigg på att fortsätta diskutera. Det är svårt att inte ta åt sig av vad han skrev.

1684
793
fluffis:
Evanjeline skrev:
Självklart fluffis. Vad jag ville vara sagt är att det är meningslöst att fortsätta diskutera om detta då alla eller många bestämt sig för jag är en "sån där som hanterar" och inte kommer lyssna på vad jag har att säga mer. En person kom dessutom med personliga angrepp, och då är jag inte intresserad av att fortsätta. Men jag har kontakt med leg reptilvet, väldigt ofta då mina papegojor tyvärr har pdd, ett virus som en av dem hade när de kom till mig, och pga det är de hos vet ofta för blodprov och checkups och då passar jag ju på att fråga om det är något jag undrar om reptilskötsel. Hon har även undersökt mina reptiler självklart.

Jag håller med att det inte är trevligt med personliga angrepp och tonen har blivit för hård i tråden för min del :(

Dessvärre tror jag att påhoppen inte kommer att ge med sig om du fortsätter att vidhålla att ormar kan tycka saker är sköna, eftersom det går stick i stäv med vad man vet idag.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2693
2510
anders:

Jag vet att det är ett hett ämne, och att folk blir väldigt upprörda när det börjar handla om hantering. Men visa respekt, påhopp tillför inte diskussionen något.

Vill ni diskutera hantering, så gör detta i hanteringstråden. Nu var det hurvida det finns undantag eller om alla ormar lever solitärt.

Trådskaparen har fått svar på sin fråga (även om det blivit väldigt mycket offtopic).

109
19
carolineleven:
Jo, jag har fått mitt svar. Olika terrarium för olika ormar blir det.  :)

1684
793
fluffis:
psyjoh skrev:
Fel där Pantheropis. Såg en dokumentär förra veckan och där var en sorts kungssnok som levde tillsammans. Endast någon månad under sommaren de ej gjorde det. Detta var i norra usa. Under vintern samlades det hundratals och grävde ner bo där de övervintrade tillsammans. Efter vintervilan så hjälpte de varandra att värma upp sig för att sedan paras.

psyjoh skrev:
Dem hjälpte varandra på det viset att de som redan varit ute och solat samlades över den som var kall alternativt den som behövdes värmas upp sökte upp gruppen av ormar som var varma. Jag vet att det finns flera arter som kan övervintra tillsammans men blev förvånad över hur mycket dessa gjorde i grupp efter alla era disskusioner man hört här aytt ormar ej lever i grupp. Har ej sett det förr.
Jag vet oxå att ormar är solitära djur det var därför jag blev förvånad och fluffis jag vet oxå att de ej kan producera värme, det säger väll sig själv?
Det var bara ett inlägg från en dokumentär jag såg.

psyjoh skrev:
Panteropis det är Life, avsnitt 2 om reptiler och amfibier. Jag rättar ett fel. Det är en hane som utsöndrar en doft som en hona och därav får hjälp av dem andra hanarna att värma upp sig. Större delen av året är de tillsammans som jag uppfattar det då de har sex månaders övervintring.

Jag såg den här dokumentären nyss! En dokumentär av BBC som vanligt med underbara närbilder och bra bildkvalitet. Se den om ni har möjlighet, den finns på Netflix :)

Det var strumpebandssnokar det handlade om. De hade legat i sex månader i vintervila och började vakna till liv. För hanarna var det viktigt att komma upp ur sina övervintringsställen snabbt, för att hinna värma upp sig, och på så sätt orka uppvakta honorna när de vaknat. Tss, hanar tänker bara på en sak som vanligt... :p :D

Ormarna fanns i stora mängder och själv gissar jag på att det inte finns jättemånga övervintringsställen för de här ormarna. De är helt enkelt tvingade att övervintra tillsammans. När de låg där och solade så kom en hane ut som hade "försovit sig" (de sa faktiskt så i dokumentären :)). Denna hane tänkte också bara på en enda sak och insåg att han inte hade en chans mot de andra hanarna som redan var uppvärmda. Då lurade han dem genom att utsöndra samma lukt som honorna utsöndrar, och på så sätt skyndade sig hanarna dit och började uppvakta honom. När de gjorde det så värmde deras redan varma kroppar, den ensamma hanen ganska snabbt.

Om de här ormarna lever tillsammans större delen av året ingick inte i dokumentären så det uttalar jag mig inte om. Inte heller att gräva bo tillsammans ingick i dokumentären så det säger jag inget om. Det fanns inget i dokumentären som gjorde att jag uppfattade det som att de här ormarna verkligen lever i grupp, utan snarare att det var väldigt trångt samt att det här med parning var väldigt viktigt för hanarna :)

Men igen, se gärna dokumentären om ni har lust! Det fanns bl.a. några intressanta inslag om ambifier och ett inslag om en ödla som var vattenavstötande och så liten att den inte sjönk när den låg i vatten :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild