Evanjeline skrev:
Jag vet detta börjar gå helt offtopic men ja. Jag tror inte vi består av mycket me rän överlevnadsinstinker heller, sen att de utvecklats åt ett annat håll där vi behöver vår intelligens. Kärlek, vänskap och allting är ju bara ett sätt att överleva. Möjligtvis kreativitet och skapande inte är kopplat till det. När det gäller ormar eller reptiler över huvud taget så tror jag de har nyfikenhet och kan tycka saker är roliga, saker är skönt ect ect. Det är det smartaste sättet för evulutionen att få oss att göra saker för att överleva. De få gångerna jag tar ut min kungspytonhanne kan han lägga sig i sängen eller knäet, och medan jag klappar honom blir han mer och mer lång, till sist ligger han raklång och somnar. Efter ett tag vaknar han upp, gäspar lite och ringlar iväg, och då får han gå in i terrariet igen.
Det där med att tycka saker är sköna... Jag har förstått det som att det är bevisat att reptiler inte kan känna glädje genom att de inte har något glädjecentrum i hjärnan. Det som vi själva känner när vi blir omtyckta, äter choklad eller har sex, känner inte ormar. Alltså går både nyfikenhet, att tycka saker är roliga och att tycka saker är sköna, bort.
Jag har aldrig hört någon vuxen som använa ordet "klappa" i samband med ormar, och jag tror att det har att göra med att det är helt meningslöst för ormen. Det kan säkerligen få människan att må bättre och det är kanske värt något men med tanke på forskningen som pekar på att ormar kan stressas genom sina instinkter att fly, så tycker jag själv nog inte det är värt det. Inte konstigt att ormar tycker att vi människor är farliga, vi är rätt stora i jämförelse mot en kungspyton och vi rör oss konstigt :)