Nya Geckon ser tanig ut!?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

903
510
Evanjeline:
Jag tycker du ska sätta henne i en låda eller om du har ett till terrarie i en vecka för att se hur avföringen ser ut(och om det kommer någon avföring), och så hon inte behöver tävla om maten. Då kan du dessutom sätta in en skål kalk och se om hon tar av den. Helt enkelt hålla koll på henne extra. Försök få i henne så mycket fet mat du kan, syrsor innehåller inte mycket fett alls. Det är mycket möjligt att hon har varit svagast eller minst och inte fått tillräckligt med mat i sig, och kommer repa sig snabbt, hoppas det. Mer oroväckande är att det ser ut som hon haft kalkbrist och hur skelettet kommer klara sig.

9
1
Knastroll:

Säger som de andra, djuret är undernärt, och uppvisar skelettdeformationer (tänker främst på bakbenen). Även om du matar på den så kommer skelettet aldrig återställas.

Djuraffären har gjort stora fel som sålt ett djur i detta skick, och dessutom avrådit från karantän som SKA vara en självklarhet.

Råder också till att du isolerar den, så du kan hålla koll på intag och avföring.

159
55
Rille2005:
Har pratat med tropikhuset igen och han sade att jag skulle avvakta ett tag o se om hon blir bättre. Om det inte blir bättre så kunde vi lämna tillbaka henne o välja en annan istället .
Känns dock lite tråkigt :-(

159
55
Rille2005:
Ang maten så är det ingen risk att hon inte får eftersom jag matar dem med pincett. En skål med kalk finns också alltid framme.

1159
626
Temla:
Jag skulle inte ha hjärta att lämna tillbaka henne till en säker död. Tror inte att djuraffären kommer ägna henne extra mycket tid så hon återhämtar sej. Om du vill behålla och "rädda" henne  kanske du kan begära typ halva summan eller mer tillbaka istället. 

166
54
Leoleopardgecko:
En ödla SKA sitta i karantän oavsett. I minst 8 veckor. Ser ödlan frisk ut så är det ingen garanti på att den är frisk. Det kan ta lång tid innan en sjukdom visar sig. Och även om hon har bott med dina andra ödlor så är det ingen garanti för att hon är frisk. Hon kan ju ha smittats med parasiter EFTER att du köpte dina andra.
För övrigt ingen garanti att hon är en hona när hon är sådär liten.

Sätt dina ödlor genast i en behållare UTAN sand. Sand är livsfarligt för även en vuxen ödla. Min vuxna leopardgecko hona har haft förstoppning flera gånger, och hon äter även sand av en sådan sand du har. En bebis får förstoppning av även små mängder. Du får gärna ha sand när dom är större, men nu ska dom bo på papper eller annat underlag dom inte kan få i sig.

Många ödlor äter sand istället för kalket man sätter in.

Jag har mina ödlor i flera månader på papper. Jag kommer sätta mitt avelspar på matta istället för sand för hon äter hellre sand än kalket som står där inne.

Och att butiken haft foder i terrariet är mer oroande, då det ser ut på henne som att hon inte fått mat. 

En av mina ödlor har precis fått ett svullet öga, men hon äter som hon ska, och jag är jätte noga med hygien utifall att hon skulle ha någon parasit. Risken är liten, men man vet aldrig. 

Lycka till :)

* Sätt henne i karantän
* Låt henne och dom andra gå på papper istället för sand

903
510
Evanjeline:
Om de inte klarar av att gå på substrat är de inte firska i min mening. Jag menar självklart inte att man ska avliva, eller låta dem gå på sand och dö av förstoppning, men ett djur som lever i sand/sten ect SKA kunna gå på sand. Hur kul är det för ett djur som gräver, eller vilket som helst att gå på matta eller tidningspapper? Jag tycker inte man ska avla på ett djur som inte klarar av att leva i miljön den är gjord för. Vi är alldeles för nojjiga med våra djur på vissa punkter. Har man bevis på att sitt djur inte klarar sanden får man överväga att lägga in ett annat substrat, men att sätta dem på papper i fal i fall är djurplågeri.

2052
780
psyjoh:
Om du är orolig att dem ska äta av sanden så använd den leran jag har, jbl terrasand alt. Zoomed excavator och packa ytan ordentligt så blir det både naturligt och minimerar risken att dem ska gå och äta av det. Papper är ej naturligt och bör endast användas vid karantän isåfall om det ska användas alt. till nykläckta. 

166
54
Leoleopardgecko:
Evanjeline skrev:
Om de inte klarar av att gå på substrat är de inte firska i min mening. Jag menar självklart inte att man ska avliva, eller låta dem gå på sand och dö av förstoppning, men ett djur som lever i sand/sten ect SKA kunna gå på sand. Hur kul är det för ett djur som gräver, eller vilket som helst att gå på matta eller tidningspapper? Jag tycker inte man ska avla på ett djur som inte klarar av att leva i miljön den är gjord för. Vi är alldeles för nojjiga med våra djur på vissa punkter. Har man bevis på att sitt djur inte klarar sanden får man överväga att lägga in ett annat substrat, men att sätta dem på papper i fal i fall är djurplågeri.

Fast i detta fall som har det gått i perioder, att Molly äter sand. Hon är annars den mest friska av alla mina ödlor. Och ja, dom kommer få fortsätta ha fuktboxen dom kan gräva i. Och ja jag kommer inte avla på dom i fortsättningen av en annan orsak. 

166
54
Leoleopardgecko:
psyjoh skrev:
Om du är orolig att dem ska äta av sanden så använd den leran jag har, jbl terrasand alt. Zoomed excavator och packa ytan ordentligt så blir det både naturligt och minimerar risken att dem ska gå och äta av det. Papper är ej naturligt och bör endast användas vid karantän isåfall om det ska användas alt. till nykläckta. 

Yes, har den sanden du menar, men hon äter av den ändå. Men visst får hon i sig mindre av den och den bidrar inte till massa förstoppningar.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild