Värme till rack?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

590
365
SweBoa:
Hej, jag funderar på att bygga ett rack.
Har lite funderingar om värme.
Lite frågor då...

1. Hur gjorde ni.
2. Flex heat tape, fins det något liknande att få tag på här i Sverige.
3. En bra termostat. 

590
365
SweBoa:
Det ska vara till Boajuveniler inte vuxendjur, vilket jag tycker är fruktansvärt, att ha 2 meter orm i 80 cm lådor..

2966
1648
Hoggaforfan:
Jag drar värmekablar överallt. Blir ju bara ett litet hål i väggen som man petar in kabeln genom. En del gjuter jag in, en del får vara som de är.
Sett bilder på värmemattor som brunnit (Phalagorn).

Ingen erfarenhet av tejp men för mig jag sett det i Sverige. 

Tror det räcker med en dimmer och testa dig fram om du vill spara lite pengar.

590
365
SweBoa:
Tack för svaret har vart inne på slinga, men behöver jag något mellan vägen och slingan, ska ha ett rack med 6 lådor ca 80 l 40 d.
Vad ska jag köra för längd, watt. Har du någon bild på dina rack 

Medlem i SHF
4045
5093
Jonas_:
Jag använder mig av 15 & 25 watts slingor i mitt lådsystem till juveniler, funkar klockrent!

2966
1648
Hoggaforfan:

Har inga rack själv utan är stora terrarium i stadens tropikarium som jag leker i ;-)

Längden tycker jag att långa är bättre än korta för då sprider man värmen bättre men annars är ju watt det mer intressanta. 25-30W per bur bör räcka utan problem. Kanske till och med 15 men bättre att dimma ner än att tvingas ha det för kallt.

Ber om ursäkt för lite reklam men:
www.terrariedjur.se/?page=market&marketitem=10887

123
68
mallimalli:
Jonas_ skrev:
Jag använder mig av 15 & 25 watts slingor i mitt lådsystem till juveniler, funkar klockrent!

Nu är jue detta en två år gammal bild, de e jue inte säkert du har det såhär längre, men om du har det - kan du skicka en bild som bättre visar hur du lagt värmen bakom lådorna? Eller hur du löst det nuförtiden? :)

Medlem i SHF
4045
5093
Jonas_:
mallimalli skrev:

Nu är jue detta en två år gammal bild, de e jue inte säkert du har det såhär längre, men om du har det - kan du skicka en bild som bättre visar hur du lagt värmen bakom lådorna? Eller hur du löst det nuförtiden? :)

Jag använder den fortfarande, men ska bygga nytt nästa år tänkte jag :-) 

Har inte tillgång till bild nu men har bara lagt värmeslingorna på hyllorna, inget avancerat alls :-D satt fast dom med nån enstaka tejpbit bara. 

Ska bygga större och mer seriösare till nästa säsong men den där lösningen har fungerat jättebra för oss! 

123
68
mallimalli:
Jonas_ skrev:

Jag använder den fortfarande, men ska bygga nytt nästa år tänkte jag :-) 

Har inte tillgång till bild nu men har bara lagt värmeslingorna på hyllorna, inget avancerat alls :-D satt fast dom med nån enstaka tejpbit bara. 

Ska bygga större och mer seriösare till nästa säsong men den där lösningen har fungerat jättebra för oss! 

Det låter onekligen väldigt smidigt! Jag har sj funderat på att ta en kull nån gång så då försöker jag veta så mkt som möjligt först :P

173
255
Akesson:
Bygger mina rack av hyllplan (vita melaminskivor) o vit masonit (lackboard) som baksida med lagom distans mellan lådan o hyllplanen. Brukar använda mig av gammla cd skivor så lådan glider lätt.
Som värme har jag 10w värmestripes fästa med aluminiumtejp från Biltema. Den påverkas ingenting av värmen o sitter som berget.
Tycker det är snyggt, stilrent haha o enkelt. Allt på hjul för att enkelt kunna flytta runt på hyllorna så man kommer åt elektronik etc.
Kan lägga upp en bild senare om minnet tillåter :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild