Inredning från skogen/utifrån - Akut

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

2052
780
psyjoh:
Hej alla!
Skapar denna tråd så vi kan diskutera vad man kan ta in och inte ta in utifrån naturen i våra reptilers terrarie. 
Även bra att diskutera om man bör behandla den nya i redningen på ngt sätt eller om det bara är att stoppa in direkt i buren!?

Är i en lövskog nu men det förekommer även en del barrträd. Då jag läst en massa diskussioner om att man ej bör ta in barrgrenar i terrariet, fast vissa säger OK, så ber jag om hjälp nu med mina två grenar jag plockat i skogen. 
Är det barrträd?
Bör jag behandla det på ngt sätt, kanske räcker att skålla med kokande vatten? 
Då jag tänkt stoppa in dem när jag kommer hem så uppskattar jag snabbt svar. 
Tack så länge! :)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Min åsikt är att man i regel inte behöver göra något speciellt när man hämtar saker utifrån. Se till att det inte är en massa myror på så brukar det vara okej. Barrträd med massa kåda skulle jag nog inte använda, man känner ju på lukten att det avsöndras en del terpener.

Grenar som legat torrt en längre tid, som de på din bild fungerar perfekt. Vilket trädslag det är har jag däremot ingen aning om.

Värt att tillägga är att jag aldrig hört talas om att någon skulle fått med sig något skadligt utifrån, så varifrån hysterin om att lägga i ugn, hälla kokande vatten osv kommer ifrån vet jag inte.

478
592
Rottenroth:
Jag själv stoppar grenar jag hittat i naturen i mina terrarium.

Jag tvättar av dem med varmt vatten ordentligt bara och sen låter jag dem torka 1-2 dagar på balkongen innan det ska in.

Som Anders säger kanske man inte ska stoppa in barrträd med massa kåda.

2052
780
psyjoh:
Tack för svaren. 
När jag stoppat in saker utifrån har jag alltid skållat med kokande vatten för säkerhets skull. Där kan vara myror, som Anders säger eller andra kryp, fågelskit som ej är borta ordentligt osv.

Då det är en kompakt yta det ska vara på tycker jag det är säkrast att ta det säkra före det osäkra. 

2052
780
psyjoh:
Har lagt in en av grenarna i Rios nya terrarie nu. Har skållat den för säkerhets skull. Bör jag låta den torka helt innan han flyttar in eller det är bara att flytta in honom? 

Tidigare har jag torkat dem men det kanske inte behövs? 

2052
780
psyjoh:
Känns som det är skitsamma nu när grenen är inne. Tänkte mest att det kanske ger för hög luftfuktighet till en skäggagam? !

239
197
Danpss:
Det lilla vattnet som tränger in i grenen avdunstar snabbt så det är inga problem!

1275
1725
Falk:

Den torkar ju blixtsnabbt, sen är ju folk som håller skäggagamer överlag ganska pigga med att bada djuret så en tillfällig höjning på några procent lär inte vara skadligt.

Vissa tider på dygnet har dom ju upp mot 80% luftfuktighet.

2966
1648
Hoggaforfan:

Skålla lite med hett vatten gör nog ingen nytta för då tar du ju bara ytan.
Så om det vore något farligt skulle det inte hjälpa utan bara döda ev mossa eller någon insekt möjligen.

Bara släng in det som det är. Är det någon gråsugga med så blir nog bara din ödla glad. Myror hade jag nog försökt borsta av.
Så många som lägger in saker direkt från naturen så finns det ingen chans längre att det skulle finnas något farligt i vår natur. Varenda tropikarie tar in grejer direkt från naturen. Går ju inte att koka ett helt träd ;-)

Så var lugn du och ta in det du gillar. Men som Anders säger så kanske man ska undvika grenar med en massa kåda på.

Det du har på bilden är lövträd. Svårt att säga exakt vilken art bara.

135
130
Hellemar:
Tjabba...

In med skiten i terrariet bara. Finns inte mycket som kan ställa till oreda förutom myror och terpentin... 
När det gäller att hälla kokande vatten på och annat jox hjälper inte mot mycket. Är man rädd att få in småkryp så dödar kanske sådana tilltag föräldradjuren, men det biter inte på äggen de lagt, för i så fall måste grenen värmas upp till 60-70 grader i alla fall, och då inte bara på ytan, för att äggen ska torka ihjäl...
Dessutom är ju insekterna välkommen föda för invånarna... Får man med lite svamp in brukar de förvöxa sig ganska fort och dö ut...

Henke :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild