Parning skäggagamer

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

2052
780
psyjoh:
Hehehe ok chefen.. men längre fram i tillfället vet jag att du smälter för en liten av dem ;)

2052
780
psyjoh:
Nu lägger vi ner diskussionen och jag tackar för alla tips och råd och återkommer med hur stor kullen som ska kläckas blir osv.
.ha en bra kväll :))

2052
780
psyjoh:
Så.. nu har jag varit borta härifrån några dagar och hoppas ni inte saknat mig för mkt ;)

Nu har Rango inte ätit på två dagar så det är nog snart dags för läggning. Hon har dubblat nästan i omkrets (med ögonmått mätt). Har två äggplatser, en med 5cm torv och en med 15-20cm blandning av torv, sand och vermiculit (blandade i vermiculit för det torkade ut för snabbt annars).
Man ser äggen genom magen och känner dem och jag har täckt för halva terrariet med handduk så hon får vara ifred. Hänger gärna med magen mellan två grenar, antar att den är jobbig att ligga på. 

Så ett par frågor..
Behöver min kläckare ngn form av ventilation eller det räcker att lyfta på locket ibland?
Tempen pendlar mellan 27-28 i vermiculiten men vill helst ha 29 så provade att höja doppvärmaren lite, så vad är viktigast, lufttemp eller temp i vermiculiten? 

Tacksam för snabba svar. 
Mvh Johan :)

2052
780
psyjoh:
Har lagt upp en intresse annons oxå. Kläcker inga i onödan. 
Så är ngn intresserad så svara gärna där. Hyffsat billiga priser..

Men hade gärna velat ha svar på frågan om vent i våtkläckaren. Provade med en springa i locket på 3cm cirkus. Men då skönk tempen till strax under 26 grader vilket är för kallt. 
Har flyttat doppvärmaren nu och just nu är tempen i ägglådorna exakt 29.9 grader och ska flytta mätaren till utanför äggburken och kollar där. 
Men snälla svara på det med ventilation. Fick ett svar privat och provade det men tempen sjönk för mkt tycker jag. 

Ha en bra helg....

Johan

2052
780
psyjoh:
Känns som det bara är jag som skriver här hehe ;)
Fick hjälp av MRP346 privat iaf :)

Har tankar på torrkläckning oxå. Räcker lysrörsrampen då?
Temp ca. 30 grader eller det blir för högt?

2052
780
psyjoh:
Första kullen lagd nu precis. Behöver fortfarande hjälp med ventilationen i våtkläckaren då tempen går ner för mkt när där är en springa öppen. Kanske inte behöver nån ventilation, kanske räcker att öppna lite då och då? Tacksam för svar. De som vi ej får sålda kommer vi att skänka till ett tropikhus som ej har skäggisar :)

2052
780
psyjoh:
21st fina ägg i första kullen. Känns roligt. Första gången det kläcks skäggisar. :) ska prova tre metoder och se vad som funkar bäst. 

2052
780
psyjoh:
Blir bara två sätt att kläcka. Flyttade ena asken till våtkläckaren och provar  med 7 ägg med en ir lampa med skydd över äggen för uttorkning. Var meningen med kabel under men den gick sönder. 

2052
780
psyjoh:
Igår låg hon helt lealös och brydde dig knappt om något och rörde sig knappt. Min fru fick i henne en blandning av vatten, pressade päron och kalk o då verkade hon piggna till. Kan det vara uttorkning efter läggningen eller bara som hon var trött o vilade?
Hon åt även tre pinkisar, två jättedubia och 15tal mjölmask allt med extra kalk och vitaminer. Som sagt första gången min skäggis lagt ägg så räcker det vi ger henne eller hon behöver nåt mer?

1159
626
Temla:
Hon är trött nu och behöver vila. Hon piggnar snart till igen ska du se. :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild