Jaha, här sitter jag och jobbar natt, i ett desperat försök att hålla mig vaken har jag nu gått igenom alla 26 sidor i forumskategorin "allmänt" för att se om någon tråd handlar om hur intresset för terrariedjur uppstod hos djurägarna. Rätta mig om jag har fel, men hittade ingen sådan tråd.
I vilket fall tycker jag det hade varit kul att höra hur ni fått upp ögonen för de terrariedjur ni har/har haft!
Själv har jag alltid varit förtjust i alla sorts djur. Det har aldrig funnits någon reptil-, spindel- eller insektsrädsla och jag var ett sådant barn som lekte med plastormar och letade efter insekter under stenar.
Förra våren skaffade min dåvarande pojkvän en majsorm. Sen en till. Sen en kungspython. Sen en rutpython. Jag skaffade i samma veva min första tarantel, en G. rosea, något jag varit intresserad av sedan jag var 13 år gammal och fått ett rungande nej från mina föräldrar. Något jag är väldigt glad över nu, det finns säkert duktiga 13åringar, men jag hade inte kunnat ta hand om spindlar på rätt sätt vid tretton års ålder. Två tarantlar följde, B. albopilosum och G. pulchripes. Jag och dåvarande pojkvännen pratade om ödlor ett tag, vilket slutade med, att vi tillslut bestämde oss för att skaffa stäppvaran. Stäppisen är min första ödla och många tvivel fanns, skulle ödlenybörjare klara av en stäppvaran? Med hjälp av adekvat fakta, många timmars research och det sunda förnuftet, gick det riktigt bra! Stäppvaranen är nu i min ägo och i sommar ska ett terrarie med bottenyta 3 kvm byggas. Tack vare stäppisen har jag fått upp ögonen för fler ödlearter och jag har insett att ödlor är något jag vill ha fler av i framtiden!
Sådär, en fruktansvärt lång och inte särskilt spännande berättelse från mig, nu vill jag läsa era! :)