Hur väcktes ditt intresse för terrariedjur?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

57
42
Lunatisk:

Jaha, här sitter jag och jobbar natt, i ett desperat försök att hålla mig vaken har jag nu gått igenom alla 26 sidor i forumskategorin "allmänt" för att se om någon tråd handlar om hur intresset för terrariedjur uppstod hos djurägarna. Rätta mig om jag har fel, men hittade ingen sådan tråd.

I vilket fall tycker jag det hade varit kul att höra hur ni fått upp ögonen för de terrariedjur ni har/har haft! 

Själv har jag alltid varit förtjust i alla sorts djur. Det har aldrig funnits någon reptil-, spindel- eller insektsrädsla och jag var ett sådant barn som lekte med plastormar och letade efter insekter under stenar. 

Förra våren skaffade min dåvarande pojkvän en majsorm. Sen en till. Sen en kungspython. Sen en rutpython. Jag skaffade i samma veva min första tarantel, en G. rosea, något jag varit intresserad av sedan jag var 13 år gammal och fått ett rungande nej från mina föräldrar. Något jag är väldigt glad över nu, det finns säkert duktiga 13åringar, men jag hade inte kunnat ta hand om spindlar på rätt sätt vid tretton års ålder. Två tarantlar följde, B. albopilosum och G. pulchripes. Jag och dåvarande pojkvännen pratade om ödlor ett tag, vilket slutade med, att vi tillslut bestämde oss för att skaffa stäppvaran. Stäppisen är min första ödla och många tvivel fanns, skulle ödlenybörjare klara av en stäppvaran? Med hjälp av adekvat fakta, många timmars research och det sunda förnuftet, gick det riktigt bra! Stäppvaranen är nu i min ägo och i sommar ska ett terrarie med bottenyta 3 kvm byggas. Tack vare stäppisen har jag fått upp ögonen för fler ödlearter och jag har insett att ödlor är något jag vill ha fler av i framtiden!

Sådär, en fruktansvärt lång och inte särskilt spännande berättelse från mig, nu vill jag läsa era! :)

293
354
Dynamitella:

Vi har haft massa djur när jag växte upp, men sen 4 år tillbaka slutade familjen ha husdjur då de gick bort av naturliga orsaker.

Jag började på nytt med fiskar, då min mor är pälsdjursallergiker. Jag har haft generellt djurförbud alltid, men fiskar var ok. Sen köpte jag en liten mysksköldpaddsbebis till mitt akvarium. Det kom jag undan med ;) Och sen 2 klockgrodor till ett annat akvarium (tveksamt för farsan om han godkände det eller inte, men de lät så jävla sött att han gav sig).. Sen råkade jag komma hem med 4 till grodor och ett större paludarium.
Sen hade jag foten i dörröppningen :)
Var tittade på en mans ödlor, mest för att jag var nyfiken. Han var så trevlig och gav mig två ögonfransgeckobebisar som han kläckt fram. Jag läste på ordentligt och blev fast.
Och nu, 14 månader senare driver jag en hobbyuppfödning med ögonfransgeckos. 15 vuxna och 24 ungar.
Så lätt kan det gå. En liten sköldpadda lurade mina föräldrar att acceptera reptiler :) Win.

101
24
ploa:
Jag har nog alltid haft intressee för djur men började intersserade mej för reptiler efter att mellansonen tjatat om orm en längre tid. Nu sa min fru absolut NEJ till orm, men ödla som åt grönsaker skulle funka för henne så det blev en grön leguan, utan att vi viste vad det innebar. Att skaffa en repitl och inte veta vad de behöver är inte bra, så det blev en liten shock när vi läst på vad de behövde.. Jag har aldrig ångrat att jag gett detta udda intresse en chans  för alla trevliga människor jag aldrig annars skulle träffa.
Peter

2052
780
psyjoh:
Mitt reptil intresse började när jag var 6 år ungefär och såg två vattensköldpaddsungar hos min farbror. Blev så förälskad i dem att han kom hem med dem och akvariet till oss en vecka senare och min farsa fick ju så klart ha hand om skötslen. Fem år senare började jag bli mer intresserad av ormar och skaffade min första. Sen bar det av med mer ormar, ödlor och sköldpaddor. Även en hel del amfibier. 

1685
794
fluffis:
Vad kul att läsa om hur reptilintresset började för er andra.

Jag gissar att några redan känner till min egen historia eftersom jag har haft den på min presentation tidigare, men här kommer den... 1995 gick jag gymnasiet på en internatskola. Jag hade häst där men man fick inte ha pälsdjur i elevbostäderna så en kompis kom på att hon skulle ha orm. Hon skaffade två strumpebandssnokar och jag blev totalt fascinerad och skaffade egen orm strax efter. Det blev en gul råttsnok som jag döpte till Sparris von Tråd och han finns med än i dag.

1995 hade jag ingen aning om att ormar ingick i hobbyn terrariedjur. Det var först 2009-2010 som jag började att leta efter ormar och info på Internet och mitt intresse nyväcktes och har idag utvecklats till sju gånger fler ormar än vad jag hade tidigare! Skitskoj är det :)

131
9
stumpwen:
det var bara en ren och skär slump att vi började med terrariedjur. själv har jag växt upp med katter och hundar. min karl är däremot tyvärr allergisk. 

så en dag sitter jag på fejjan och så ser jag att någon delat en annans status om att hon vill skänka bort en kungsboa med terrarie. jag bara "gubben! ska vi skaffa orm?" - ja varför inte? :) vi läste på om arten och så hämtade vi ormen. sen typ något år senare utlyste samma person att dom skulle skänka bort den andre också, så då tänkte vi - ja men dom har ju levt ihop sen de föddes (de ä syskon) så varför inte!?och så tog vi den andra också :P

har aldrig varit rädd ormar/ödlor, utan ofta funnit dem fascinerande, men aldrig tänkte jag på att skaffa något liknande djur. samma med karln, han har inget emot terrariedjur, men han täntke aldrig på att skaffa några. men det är ju ett bra djur för honom som är pälsdjursallergiker :) 

vi har haft dem nu i ca 5 år om jag inte helt missminner mig. 

903
510
Evanjeline:

Jag har också alltid tyckt om alla djur (utom spindlar;__;) och när jag var liten, typ 6-7 hade min bästa kompis föräldrar mängder med reptiler, bland annatr leguan och kajman. Det blev aldrig av att jag skaffade några till högre tonår, då jag var intresserad av så många olika djur, och de är ganska så krävande, men i gymnasiet satt jag och funderade så smått om en orm kanske skulle vara kul att ha, och läste på litegrann och så. Så hände det som det nästan alltid har gjort i min familj, att jag var iväg hos någon som misskötte sin majsorm. Den låg i en liten petbox, med flera öms och fick precis plats när den var ihopringlad, och då var jag fast. Jag frågade om han ville ha kvar ormen, och det ville han ju inte, så efter några veckors terrarieinförskaffande och mer påläsande kom jag hem med stackarn. Han verkade må bra, och allting gick fint, men han överlevde bara i ungefär två år, och efter det bestämde jag mig för leopardgeckos, och där hittade jag mitt största intresse i hobbyn - geckos - Efter två rescues som båda slutat illa väldigt snabbt har jag insett att reptiler är inte som däggdjur, där du kan bada dem och mata upp dem så är de ok, utan de tar skada invänding och klarar sig inte så länge så försöker jag skaffa unga djur, men visst om någon kommit till mig med en misskött reptil de ville bli av med hade jag säkert sagt ja igen. Folk, detta är inte en hint;P

Så i framtiden ser det ut som såhär; Geckos geckos och fler geckos;>

57
42
Lunatisk:
Jättekul att få läsa om hur erat intresse för terrariedjur uppkommit! :D

270
80
Mjos:

Har också som de flesta alltid varit intresserad av djur. Haft det mesta men att det blev terrariedjur är tack vare min son som i flera år tjatat om sköldpadda. Läste på om sköldpadda och tyckte det verkade krångligt med dvalningen så det blev aldrig någon.

När han fortfarande vid 15 års ålder tjatade, fast nu om orm, så började jag fundera på om man kunde ha en kameleont som husdjur. "FoxTrot" hade ju en :)  Då i min värld fanns det bara skäggagam, någon orm, leopardgecko och sköldpadda man kunde ha i terrariedjursväg. 

Så fick jag veta av en jobbarkompis att de sålde kameleonter på Värnamo Zoo. Så det fanns alldeles i närheten!! Hur sjutton kunde jag ha missat detta!!?? Det blev en Jemen till sonen som fyllde 15. Det är nog det enda han tar hand om riktigt noga. :)  Han vill dock fortfarande ha en orm :S 

Med denna kameleont så fick jag lära mig att det fanns en uppsjö med terrariedjur och INSEKTER! Sen dess (förra året i Augusti) så har det blivit daggeckos, grodor, leopardgecko, Chuckwalla och ett otal med olika vandrande pinnar och andra insekter. Älskar denna hobby och önskar att jag hittat den tidigare!! 

Rolig tråd förresten :) 

163
34
Danne:

Jaadu, det är nog flera anledningar att jag hamnade i reptilträsket. Intresset började när jag var ca 15 bast, och efter några avsnitt av 'SnakeBytesTV' och 'Ralph Davis Reptiles' så var jag fast på kungspyton. Efter mycket faktaläsning och ställda frågor i forum m.m. så flyttade en kungspyton in hos mig. En kungpyton blev två, sedan tre, fyra och det slutade med sju stycken. Älskar dessa lugna ormar, men dom kan, som vi alla vet, vara lite knepiga med maten.

Åren gick och intresset utvecklade sig till geckos, främst från Nya Kaledonien - cresteds, leachies, gargoyles. Efter mycket om och men så bestämde jag mig för att sälja mina ormar och satsa lite lätt på dessa fyrfotingar. Och ja, nu är jag här med en crested och en leachie + två tomma terrarium som ska bli bostad till fler geckos (:

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild