Förstoppning, tips?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2052
780
psyjoh:
Provade igår att ha i mer vatten så hon knappt nådde botten men hon gillade ej det. Låg stel bara och så fort jag satte i handen klättrade hon upp på mig. Såg även när jag lyfte på svansen att det såg ut som antingen gammal skit eller lite grus eller nåt vid kloaken. Får prova ett bad idag igen men annars tänkte jag höra om olivolja? Funkar det som parafinolja?  Parafinet tas ju ej upp av kroppen där av lite laxerande effekt. Kan man prova med olivolja istället på en skäggis? Eller det tas upp av kroppen? Hur mkt bör man isåfall ge, både dos av parafinolja och olivolja? 

2966
1648
Hoggaforfan:
Spruta paraffinolja där bak, då det inte kan ta vägen någonstans är mängden ointressant. Men var försiktig så du inte skadar henne eller att det blir inflammation.
Känner du dig osäker så kanske det är värt att få en veterinär att visa dig.

1159
627
Temla:
Har du provat att massera magen med cirkelrörelse när hon badar i varmt vatten? Man kan få hålla på ett tag, typ 5 minuter. 
Själv skulle jag aldrig våga sticka in något i analen. Så lätt att skada om man inte vet hur. Ring gärna en reptilveterinär och fråga om råd. :)

2052
780
psyjoh:
Cirkel rörelser kan ju göra det värre om man inte vet vilket håll man ska göra det på. Däremot har jag provat lite uppifrån och ner. Tog upp henne från badet för fem minuter sen och hon ligger och solar nu så får se om det kanske sätter igång snart. Fick ett par droppar olja oxå. 

309
38
reptilicus_:
Hur gick det med förstoppningen??

2052
780
psyjoh:
Det släppte till slut. Nu i efterhand vet jag inte ifall det var förstoppning för det kan gå nån vecka emellan lassen ibland och så verkar det bli för de skäggisar jag haft som blivit fullvuxna. Ibland ett par dagar i rad med bajs och sen nån veckas uppehåll. Vet inte ifall det är normalt men det är en gensam sak för mina iaf. 

309
38
reptilicus_:
Min skäggis åt väldigt lite sallad i några veckor innan hon lade sina ägg (03-15), & nu har hon börjat äta igen. Men hon har ännu inte "gjort ifrån sig" på minst 3 veckor, så jag har badat henne lite oftare - men ingenting än. Är det dags att testa andra metoder för att få igång henne igen?? 

2052
780
psyjoh:
Innan min brukar lägga ägg så öser hon skit överallt. Riktig tarmtömning. Efter det tar det någon vecka innan det händer nåt. Jag har slutat bada mina för att få dem att göra ifrån sig. Det var de första månaderna när man inte var van och lärt känna dem riktigt. Nu när jag har haft alla ett tag så har jag lärt mig hur varje individ fungerar. 
Men visst blev man orolig i början när de gick från att bajsa några ggr i veckan till att ha ett par veckor emellan. 
Tror det har med ålder och göra men även vad de äter. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild