Klippa naglar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2052
780
psyjoh:
Naglarna eller klorna rättare sagt börjar bli väldigt långa på min största skäggis. Hur bör man klippa dem? Funkar vanlig nagelsax?  Hon är duktig på att gräva både i mjukt och hårt substrat, ändå har de blivit långa. Ska man bara ta de yttersta topparna? 

1159
626
Temla:
Man ska bara ta de yttersta topparna  (som när man klipper hundklor och undviker pulpan).

Min åsikt är dock att man inte ska klippa klorna om dom inte börjat växa fel, dvs om dom böjer sig inåt som en krok etc. När man klipper klorna och tar bort den vassa toppen så får de svårare att klättra. Det märkte jag på min största skäggis som jag klippte klorna på för länge sedan (ångrar det nu) och hans klor är fortfarande inte lika vassa som innan klippningen och han har svårare att klättra än de andra.  

Att klorna är långa och vassa är naturligt och om skäggisen gräver och klättrar så blir det lagom slitage ändå. 

Ja, det är åtminstone min erfarenhet. Andra kanske har andra åsikter.

2052
780
psyjoh:
Spetsarna har hon slitit ner innan. Nu har dem börjat böja sig neråt så hon ej kan sätta ner tårna. Men kanske ska vänta om dem ej böjer sig bakåt..

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
Jag fick klippa klorna på min blåtungade skink för ett tag sedan. Är de för långa så är risken att tårna böjer sig. Jag ska sätta in lite stenar och annat för att se till att det blir mer slitage på klorna, för det bästa är om de slits naturligt utav allt klättrande istället.

353
317
panterophis:
Släng in mer sten så får hon lösa det själv

2052
780
psyjoh:
Där är gott om sten och hon har lera som är hårt som betong på vissa ställen som hon gräver i. Det är ändå inte tillräckligt. Hon hade en stengrotta med stengolv när hon var liten. Den slet hon ner sina klor i när hon försökte gräva. Får kanske prova med nån större sten då. Vi var och samlade lite på stranden häromdagen. ..
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild