Taggsvansvaran

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

88
2
Herplover:
Hej

Jag undrar minimåttet på ett terrarium till två stycken Taggsvansvaraner

384
18
mr_fan:
finns på www.jordbruksverket.se

412
420
Hadara:

Minsta mått är 1,8 kvm i bottenyta och minst 60 i höjd.

Alltså exempelvis 180x100cm i botten

456
202
isdrake:

Det är lite svårt att svara på eftersom denna art kan hamna i två storleksintervaller. Är varanen under 51 cm så är minimimåttet bara 0,9 kvm.

Det är lustigt att några cm hit och dit innebär dubbelt så stort minimimått. 

903
510
Evanjeline:
Gränsen måste ju gå någonstans, hur man än ser på det.

456
202
isdrake:

Inte nödvändigtvist. I Tyskland vill jag minnas att man räknar ut minimimåttet efter det specifika djuret i fråga. Så att en ödla på 42 cm ska ha något större mått än en ödla på 43 cm.

Vilket fall som helst tycker jag det är löjligt att en ödla på 50 cm ska ha 0,9 kvm och en på 51 cm ska ha 1,8 kvm. Fler storleksintervaller skulle sitta fint. 

903
510
Evanjeline:
Jo det kan väl vara vettigt, men kan det inte bli problematiskt då när den växer? Då menar jag om man håller sig till minimimått. Det kan säkert behövas fler intervaller, antar att intresset inte är stort nog. Jag brukar personligen ta åtminstonde dubbla måttet om jag har möjlighet, men det går ju inte så långt om man ska ha många och har normalt med plats.

88
2
Herplover:
Jag har ännu en sak jag undrar över, ska man ha sand eller jord till ackies?

412
420
Hadara:
Håller med isdrake. är ett löjligt hopp.... men många blir ju över 50cm tyvärr. jag anser inte att de behöver 1,8 kvm... men det gör jordbruksverket

1275
1725
Falk:
Herplover skrev:
Jag har ännu en sak jag undrar över, ska man ha sand eller jord till ackies?

Googla habitat så får du se =)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild