Passande ödlor i vivarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
0
Lysa:
Vilka dagaktiva ödlor skulle passa i mitt nyinförskaffade vivarium (60bx45dx90h) just nu går det 5 st vildguppy i det. Har leopardgeckosar sedan innan men är ny i reptilvärlden så kom gärna med förslag på bra "nybörjar" ödlor. Är inne på någon daggecko eller anolis men är rädd att vattendelen ska utgöra fara för dom.

Tack på förhand!

// Ulrika

343
119
Salig:
Vattendelen utgör definitivt en fara för daggeckos. Annars är de extremt roliga i ett vivarium ;) Ska vi ändå prata daggeckos finns alltid Lygodactylus williamsi, Lygodactylus klemmeri, Phelsuma klemmeri, Phelsuma ornata samt andra Phelsuma arter. Jag vet inte hur det är med anolisar, men tror att de kan hantera vattnet bättre? Det får dock någon med erfarenhet av dem svara på :P

903
510
Evanjeline:
Hur djup är vattendelen?

4
0
Lysa:
Vattendelen är ca 10-12cm djup och rymmer ca 15liter

4
0
Lysa:
Salig; Ja alla du nämner är såå grymma funderar på att fylla igen vattenhållet för att kunna ha någon av dessa! Dock verkar det vara helt fel tid att få tag på några.... 

343
119
Salig:
Jag har precis fått tag i troligt 0.2 L. williamsi, efter ett tags sökande :P honor kan vara svåra att hitta av den arten i alla fall. Phelduma arterna borde finnas på mässor :)  har sett L. kimhowelli på mässor också. Kameleonter kanske kan vara ett alternativ? :) 

903
510
Evanjeline:

Om det är så grunt borde du väl kunna ha en grandis? De blir ju 30 cm så de borde inte kunna drunkna där.

Jag fick tag på en williamsi hanne efter typ 2 månader, men honor erkar det vara ont om precis som salig säger. Hoppas på expo syd, eller kanske malmömässan nu i helgen.

343
119
Salig:
En grandis borde fungera, men jag skulle nog hellre ha en 90x45x90 till en gecko av den storleken :)

55
25
benny69:
60x45x90 funkar utmärkt till 1 grandis. Jag har haft två i ett 60x60x100. Sen är de simkunniga dessutom. Mina ramlar i vattnet titt som tätt när de jagar och det är inga problem att ta sig upp ur 20 cm vatten.

903
510
Evanjeline:
Well jag hade också hälldre haft så stort, men de flest som har grandisar kör nog på den storleken, så.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild