Kameleont äter inte och är rädd för maten

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
0
Crillej:
Vi körde med bananflugor till våran kameleont men när han vi köpte de ifrån inte hade några för tillfälligt så köpte vi syrsor men nu verkar det som att hon är rädd för dom? Någon som har någon idé vad man kan göra?Det är inga stora syrsor alls och dom är i en kopp i terrariet. Hon är ca 1 månad nu

Medlem i SHF
277
350
Jubari:
Vad är det för kameleont till att börja med? Det är ju väldigt stor skillnad på småsyrsor (om det inte handlar om nykläckta) och bananflugor i storlek, är det en calyptratus på 1 månad eller någon annan vanlig art så ska inte syrsor vara några problem alls. Äter hon inte alls? Hur länge har du haft henne? Hon åt bananflugor hos er som jag förstod det? När åt hon senast? Visar hon inget intresse alls, hur märker du att hon är rädd för syrsorna ?

7
0
Crillej:
Det är en Jemen vi har, syrsorna är inte stora alls..vissa är mindre än andra, har haft henne sedan 3 veckor nu kanske och bananflugor äter hon och har ätit ända sen vi fick henne..bananflugor åt hon varje dag och nu har hon inte ätit på 2-3 dagar..så fort man ställer in 2-3 syrsor i en kopp åt henne så tittar hon bara ner och ändrar färg och springer där ifrån.. Sen smyger hon bara sakta förbi varje gång hon går förbi, inte alls intresserad av dom

7
0
Crillej:
Ingen som har någon idé vad man kan göra för att få henne att äta syrsor? Testade kackerlackor också men det var lika där..hon verkar rädd för dom..hon har inte ätit något på någon dag nu eftersom bananflugorna tagit slut..någon som vet vad som går att göra? Sett många som säger tvångsmata men de tänker jag inte göra

353
317
panterophis:
Den borde äta när den blir nog hungrig

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
Tvångsmata är inget du ska göra. Hur stor skillnad är det storleksmässigt mellan syrsorna och bananflugorna? De kanske helt enkelt är för stora för att hon ska vara intresserad.

7
0
Crillej:
Dom vi har kanske är mellan 5mm-1cm..hade några som bara va nån millimeter som hon sköt iväg tungan på men spottade ut den direkt..Kanske är att dom är förstora för henne då. med tanke på att hon inte är så gammal så vill man ändå att hon ska äta

7
0
Crillej:
men som sagt mellan bananflugorna och syrsorna så är det ju skillnad, så vet inte riktigt vad jag ska göra för att få henne å äta..om man ska vänta nån dag och testa syrsorna igen eller vad man ska göra

2966
1648
Hoggaforfan:
Reptiler kan ju gå ganska länge utan mat så ingen panik med att få henne att äta. Kameleonter käkar även blad så hon hittar nog något att tugga på.
Jag hade slängt in några syrsor sen får de vara där tills hon känner för att äta. Sen om det är rätt det vet jag inte. :-)

7
0
Crillej:
Okej..ja vi har haft dom i en porslin skål där vi brukade hällt ut bananflugorna/ställt dom..får testa och låta henne vara utan mat en dag. .annars har hon fått bananflugor 2 gånger per dag kanske..de kanske är för mycket
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild