Phelsuma grandis ägg?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

270
80
Mjos:

Hittade detta idag.. Ägg? (Eller ja, vad skulle det annars vara?) Men det ser lite missformat ut, eller? Vad gör jag nu? Finns det risk för att de väsande kackerlackorna äter upp det? Eller kanske ödlorna själva?

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
phelsuma.se/ där står det mesta :) men jag har för mig jag läst att dom gömmer äggen om dom är befruktade? men jag är inte säker

270
80
Mjos:
Det skulle säkert kunna stämma. De är ju inte så himlans gamla :)  Tack för länken! Ska genast läsa. 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Man kan ju hoppas på det bästa. Finns mycket bra du kan läsa där, och text på svenska så det är perfekt. Lycka till

270
80
Mjos:
Tack, tack :)  Har läst lite nu.. Det är ju skit att hon inte kunde limma ägget på glasväggen istället. Då hade det varit lättare att sätta dit en plastburk över. Satte en tom skalbaggsgelè-burk, lite provisoriskt, över så länge :P 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Ett plastglas med skumgummi runt kanten som tätar kanske skulle vara nått som funkar? 

270
80
Mjos:
Ahh! Tänkte på att skära till det så att det går runt röret men ditt tips är ju enklare. Smart, smart :) 

2052
780
psyjoh:
Missformningen är för att äggen är mjuka när de läggs och stelnar sedan till för att klistras fast. 

270
80
Mjos:
Okej.. Den lilla gropen som man kan se här till vänster, är djupare just nu så det kanske är tomt då? :( 

114
73
Lunde:
Grandis ägg klistras inte och de brukar lägga dem i ihåligheter. Jag har använt bamburör med uppsågade öppningar och när ägg har lagts har jag kunnat rulla ut dem för inkubering utanför terrariumet. Honorna lägger tydligen slugs i början på äggläggningssäsongen, så det du har kan mycket väl vara något sådant.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild