Frågor gällande dabbagam (U. acanthinura)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Hej allihopa!
Är det någon här som är kunnig på dabbagamer? Jag ska eventuellt ta hand om en under sommaren (Papperslös, troligen Uromastyx acanthinura). Jag är helt grön på Dabbagamer och vill givetvis lyckas så bra som möjligt! Jag har givetvis läst på själv på nätet och liknande, men andras erfarenheter är guld värda.

Några saker jag funderar på är följande:

* Ungefär vid vilken ålder/storlek börjar de färga ut? Skiljer färger sig mellan honor och hanar? Hänger utfärgningen mycket på kost/ljus?

* Jag skulle vilja bygga ett utehägn så att de kan vara ute i den riktiga solen fina dagar. Att ha den i sele är INTE ett alternativ. Hur byggs ett sådant hägn på bästa och säkraste sätt?

* Vilket bottensubstrat är att rekommendera? Där den befinner sig nu har den endast sand, är detta optimalt eller bör det blandas med annat material? Tänkte mest på att dessa kommer från Afrika och därmed inte är helt ökenlevande djur(?)

* Vilken temperatur/fuktighet är att rekommendera?

* Till mina egna djur kör jag endast med biosubstrat och levande växter. Dock äger jag bara ormar som inte rör växterna och snäckor som tål det mesta. Hur är det med växter till Dabbagamer? Vad skulle kunna funka?

Tacksam för alla svar! All information är varmt välkommen, vill gärna lära mig så mycket som möjligt innan jag tar mig an ett djur :)

295
270
barkskog:
En artikel på engelska om hur de lever i naturen:

www.tortoisetrust.org/articles/uromastyx.html

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Tackar!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild