Skäggagam - storleksskillnad

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2052
780
psyjoh:
Ska imorgon åka och hämta en liten skäggis unge. Under två månader är den. Dem jag har hemma är 40cm ungefär. Hur stor bör skillnaden vara max innan man provar att flytta ihop dem? 

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
Skillnaden bör inte vara alltför stor mellan dom. Är det en unge under två månader är väl risken att den blir en munsbit till de vuxna. Jag hade väntat tills ödlan blivit könsmogen, för att se till att det inte är två hanar man sammanför med.

269
60
Jonas:
tycker itne man ska hålla skäggisar ihop då jag ser mer onytta med det än nytta. men det är bara min personliga erfarenthet.

fördel. det tar mindre plats.

nackdel. stress mellan djuren, ena kan bli dominant och den andra slutar käka, skador vid eventuella fights (detta händer) svårare att hålla koll på vem som äter vad.

men som sagt bara min personliga erfarenhet:)

2052
780
psyjoh:
Jonas dem anledningarna du skrev var orsaken till att vi särade på två av de andra. Tänkte vänta minst ett halvår iaf och sen se ifall de kanske kan bo ihop. Alternativt prova efter vintervilan för parning Om det nu är en pojk vi får. Självklart så håller man ju koll på matning etc. 
Går det så går det annars får dem bo var för sig så det är inte mer med det. 

Så då väntar vi till den blir könsmogen då iaf. Tack för svaren

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
psyjoh, Var så lite så. Lycka till.

276
119
Maqea:
Ett par centimeter i skillnan är OK, har jag fått lära mig, om det inte gäller vuxna individer för då kan det vara ett par centimeter till.

2052
780
psyjoh:
Här är min nya polare :)
Barnen får döpa hen när dem kommer från dagis. Han klämde fem halvstora dubia med en gång:)

2052
780
psyjoh:
(och bilden blev på rätt håll)

Lär bli antingen innan vintern eller efter som dem ska få introduceras. 

269
60
Jonas:
ser fin ut:) lycka till man vet inte förns man provat.

2052
780
psyjoh:
Tack tack. Egentligen skulle det blivit en citrus-tiger men när vi kom dit fanns det inga kvar. Fanns dock två olika röda men är inte så förtjust i den röda morphen. Så det blev en normal. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild