Dabbagamer

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

1275
1725
Falk:
Kiiimpa skrev:
Hej igen experter :)

Jag upplever en väldigt underlig situation med mina två 6 åriga dabbagamer. Jag köpte dem från en zoo butik (egentligen emot alla mina principer men det gick inte att få tag på vuxna dabbar någon annanstans) och där gick dem i ett trist litet terrarium med dåligt lyse. Jag besökte butiken flera gånger innan jag slog till. Samtliga gånger tog vi ut dem och jag såg också hur dem kom fram och åt. Nu har jag inrett ett stort fint terrarium med bra lampor o värme. Det finns en stor rot i burken och det är nu det märkliga ter sig. Dessa dabbar är nu EXTREMT skygga och väser så fort jag närmar mig. Dem är iofs väldigt fina i färgerna och maten försvinner när jag är på jobbet. Jag kan till och med se dem genom fönstret när jag kommer hem men så fort dem ser mig sticker dem o gömmer sig :) Har ni varit med om något liknande? Dem gillar uppenbarligen inte mig :) Det spelar dock inte så stor roll då jag tycker att reptiler ska vara i burken och inte i famnen. Det jag undrar är om jag ska ta bort roten så att dem tvingas integrera med mig? Vad tror ni?

En anledning kan vara att du är i deras territorie och rotar. Vissa djur ter sej så när dom hittat ett ställe dom trivs på och det är så det ska vara.

54
1
Kiiimpa:
Ja den tanken gillar jag, så vill jag att det ska vara... Problemet är att jag vill gärna att dem ska känna sig säkra i sin burk o vara framme när jag är hemma. Om det är så som du skriver hoppas jag att det ger med sig med tiden. För övrigt är jag sällan inne i burken. 

903
510
Evanjeline:
Reptiler kan ju ta väldigt lång tid att vänja sig vid saker, jag har haft geckos som inte kännt sig ok med att jag är i samma rum som dem, som det tagit över ett halvår för att acceptera sin nya levandssituation. Handmata med pincett för att få dem att vänja sig vid att varje gång du kommer så får dem mat, annars försök bara att vänta ut det.

1275
1725
Falk:
Kiiimpa skrev:
Ja den tanken gillar jag, så vill jag att det ska vara... Problemet är att jag vill gärna att dem ska känna sig säkra i sin burk o vara framme när jag är hemma. Om det är så som du skriver hoppas jag att det ger med sig med tiden. För övrigt är jag sällan inne i burken. 

Flera och bra gömställen är jättebra, likaså att smacka in rejält med inredning.

44
9
Johan_86:
Ni som rekommenderar eller använder HID-lampor, på förpackningen till Solar Raptor 70W står det rekommenderat avstånd 60cm. Ska man tolka detta som om att det är skadligt för djuret att ha lampan närmare? En dabbis vill ju ha väldigt mycket ljus, UV och värme. Detta skulle ju isf innebära att man behöver ytterliggare en värme lampa samt ett ganska högt terrarium. Använder personligen inte dessa men funderar på att byta.

Förresten är det någon som testat ZooMeds Excavator som bottenmaterial? På deras hemsida ser det riktigt lovande ut.

2052
780
psyjoh:
Johan_86 skrev:
Ni som rekommenderar eller använder HID-lampor, på förpackningen till Solar Raptor 70W står det rekommenderat avstånd 60cm. Ska man tolka detta som om att det är skadligt för djuret att ha lampan närmare? En dabbis vill ju ha väldigt mycket ljus, UV och värme. Detta skulle ju isf innebära att man behöver ytterliggare en värme lampa samt ett ganska högt terrarium. Använder personligen inte dessa men funderar på att byta.

Förresten är det någon som testat ZooMeds Excavator som bottenmaterial? På deras hemsida ser det riktigt lovande ut.

Jag har excavator eller jbl terrasand i alla mina burkar. Föredrar dock jbl's version o min skäggisar älskar att gräva i det   ....

Medlem i SHF
61
75
Joachimlofgren:
Johan_86

du kan välja en 50w så kan du ha det på lägre höjd.
har min 50w på cirka 45-50cm höjd och får runt 38-39grader på bottenmaterialet.

har man flera/större ödlor kan man med fördel komplettera med en Värmelampa vid sidan av som gör värmefältet större under HID-lampan, funkar bra med en värmelampa som inte avger ljus.

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Jag kör extra värme till min varan med en 35W HID lampa! Kör deras heating lamp 60W

kan tänka mig att nått sånt behövs för att få upp rätt värme på 60 cm till en Dabbis :)

163
34
Danne:
Hur är Exoterra terrarier när det gäller att hålla värmen? Och kör ni termostat eller dimmer för att kontrollera värmelampan? Är lite inne i dabbagam-spåret nämligen.

2052
780
psyjoh:
Jag tycker exoterra håller värmen bra. På vintern täcker jag dock över 1/4 av nättaket. HIDlampan till solplatsen justerar jag höjden på. Använder inte dimmer eller termostat och det funkar bra när man hittat rätt höjd. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild