Dabbagamer

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

295
270
barkskog:
Soldyrkare somm dabbagamer, skäggagamer och landsköldpaddor har en väl utvecklad förmåga att "suga åt sig" värme från IR-strålningen. Vad som är intressant är temperaturen på djurets yta.
Jag mäter detta med en IR-termometer. Våra sköldpaddor kan utomhus ha runt 30° på ryggskölden vid lufttemperaturer under 20°

Från artikeln om vilda Uromastyx som jag länkade till:

Peak basking occured between the hours of 11 and 13 when temperatures rose to 28 °C.
www.tortoisetrust.org/articles/uromastyx.html

54
1
Kiiimpa:
Nu har jag haft mina vuxna dabbagamer i nästan 2 veckor. Dem är aldrig framme och solar när jag är hemma, har kommit på den ena när jag precis kommit hem. Den andra har legat i en grotta hela tiden. Det försvinner dock mat men jag vet inte om båda äter eller bara den ena. Är detta "normalt" beteende för nyinflyttade dabbisar??

2052
780
psyjoh:
Läste på en sida om dabbagamer att det kan ta flera veckor innan man ser dem, blir så pass stor omställning.  Jag har haft en för många år sen när jag bodde hemma men kommer ej ihåg hur det var då..

54
1
Kiiimpa:
Ok, låter dem bara va iaf så får vi se hur det går. 

269
60
Jonas:
ser aldrig min efter jobbet. smyger man dit runt 12 däritmo på dagen så ligger den och pressar som på solsemester.

54
1
Kiiimpa:
Hej igen experter :)

Jag upplever en väldigt underlig situation med mina två 6 åriga dabbagamer. Jag köpte dem från en zoo butik (egentligen emot alla mina principer men det gick inte att få tag på vuxna dabbar någon annanstans) och där gick dem i ett trist litet terrarium med dåligt lyse. Jag besökte butiken flera gånger innan jag slog till. Samtliga gånger tog vi ut dem och jag såg också hur dem kom fram och åt. Nu har jag inrett ett stort fint terrarium med bra lampor o värme. Det finns en stor rot i burken och det är nu det märkliga ter sig. Dessa dabbar är nu EXTREMT skygga och väser så fort jag närmar mig. Dem är iofs väldigt fina i färgerna och maten försvinner när jag är på jobbet. Jag kan till och med se dem genom fönstret när jag kommer hem men så fort dem ser mig sticker dem o gömmer sig :) Har ni varit med om något liknande? Dem gillar uppenbarligen inte mig :) Det spelar dock inte så stor roll då jag tycker att reptiler ska vara i burken och inte i famnen. Det jag undrar är om jag ska ta bort roten så att dem tvingas integrera med mig? Vad tror ni?

234
50
costanza:
Hade en pärlödla förut som betedde sig på liknande sätt, som du säger bör reptiler vara i sin burk men det kan ju såklart vara kul att få chansen att se den/dem nångång ;) Så jag började handmata pärlödlan, efter en vecka var den lugn och jag fick chansen att se den innan och efter kneget, vilket var trevligt och det underlättade rejält vid den dagliga städningen, var inte kul att skrämma skiten ur ödlan varje gång man skulle plocka skit osv. Så testa att handmata någon favoritmat, då kanske de förknippar dig med god mat istället för något farligt.

54
1
Kiiimpa:
Bra tips :) 

54
1
Kiiimpa:
När vi ändå är inne på handmatning har ni några bra tips på riktiga godsaker till dabbagamer? Vad har era nappat på :)

234
50
costanza:
Har du testat maskrosblommor och blad? Gröna bönor och olika groddar brukar vara poppis bland skäggisar iallafall.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild