Dabbagamer

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

54
1
Kiiimpa:
Skulle vilja veta om ni använder värmematta till era dabbagamer?

340
91
Copa:
Använder inte värmematta.. Föredrar värmen uppifrån

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Hade jag skaffat en Dabbis så finns inget annat alternativ än en HID lampa... den ger sjukt mycket ljus... håller hög och bra UV och ger bra värme för sin watt (kommer nog dock behövas en extra värmelampa till en dabbis)

Till detta skulle jag ha minst 2 T5-dagsljusrör :)

MvH Alex

295
270
barkskog:
Jag instämmer Alex.
Om man har ett högt terrarium kan man ha en 150 W HID på c:a 75 cm höjd.
Jordbruksverkets föreskrifter (L80) borde kompletteras med att dabbagamer, skäggagamer och landsköldpaddor ska ha hög belysningsstyrka på solplatsen.

54
1
Kiiimpa:
Min burk är 145 lång och ca 55 hög. Jag kör nu 4st compact lysrör repti glo 2,0 som ren ljuskälla. Sedan på solplatsen har jag en Solar Glow 125 W. Har även kompletterat med en spot för att få upp den generella värmen ett par grader. Tror det är ca 60 grader på solplatsen men det är uppbyggt så att dem kan välja själv nivå. Vad tror ni?

295
270
barkskog:
Under en Solar Glo 125 W får du 9000 lux.
En 50 W HID skulle ge 50000 lux.

60° låter högt. Mäter du yttemperatur (IR-termometer) eller lufttemperatur?
www.tortoisetrust.org/articles/uromastyx.html

54
1
Kiiimpa:
Mina två vuxna dabbagamer är inte så vana att bli hanterad, skulle gärna få dem lite lugnare. Har ni några bra knep :) Annars tycker jag dem gör sig bäst i terrariet såklart. 

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
Jag tycker pincettmatning fungerar rätt bra till att få ödlor lite mer vana vid en, och man stressar inte ödlorna avsevärt då de kan känna sig någorlunda trygga i terrariet och kan springa och gömma sig om de skulle vilja. Nu ska ju inte dabbagamer ha insekter, men bör väl gå att pincettmata någon bit frukt eller grönsak med.

1159
626
Temla:
60 grader varmt?!?!? Kan man ha så varmt utan att djuret "kokas" och rent av kolar vippen? Har aldrig läst om så höga temperaturer för någon art. 
Tacksam för svar för jag är väldigt nyfiken på detta! 

54
1
Kiiimpa:
Ja dabbagamer är riktiga soldyrkare. Nu är det "bara" 55 grader när jag mätte sist
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild