Problem med en vattenagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
1
Finnfjollan:
Hej,

Har köpt en treårig vattenagam för ett tag sedan.
Har honom i ett terrarium som är 2,5 m högt, 60 djupt och 2 m brett.
Har buffar mot glaset några ggr per dag, och jag ser på hans nos att han antagligen gjort likadant hos sin förra ägare.
Jag satte på svarta A4-sidor mot rutan på utsidan men det hjälper inte?
Han försöker hoppa över dem nu istället.

Kan någon ge mig några bra tips om hur jag får honom att sluta?

333
97
leolina:
Tråkigt nog finns det nog inte speciellt mycket att göra åt det, de lär sig inte om man säger så. Man kan testa att sätta svart tejp i linjer eller rutor och plocka bort dem efter hand men det brukar sällan hjälpa. Nosskador kommer inte från att de hoppar i glaset, nosskador har andra orsaker så den biten behöver du inte oroa dig för.

5
1
Finnfjollan:
Ok, läste någonstans om att de kan få skador som sen kan blir infekterade och kan vara svårt att få bukt på, men jag hoppas att du har rätt! Ska testa att sätta tejpremsor!
(har svart självhäftande tejp)

Tack för ditt svar!

/Katti

205
203
Micke_E:
Jag kom Aldrig till rätta med det, de hoppade in i rutan, gned sig mot glaset osv... Förutsättningarna var de rätta, de hade dubbla platsen mot minimum... 

5
1
Finnfjollan:

Låter som om jag får vänja mig vid det =(

Fick dina skador av det på nosen?
Läste någonstans att man kunde sätta upp myggnät innanför terrariet.

10
5
hejsven:
Hur länge har du haft den? Hur ser inredningen ut? Jag har märkt hos mina vattenagamer att desto mer dom har att ''göra'' i terrariet desto mindre fokuserar dom på att komma ut. Men vissa är bara så 

1159
626
Temla:
Brukade han kanske få komma ut ibland hos sin förra ägare och vill göra så även nu? Vad händer om du tar ut honom en stund, lugnar han ned sig i terrariet sedan då? Det kan det ju vara värt att prova så han inte skadar nosen om han fortsätter sådär. Jag har flera ödlearter som håller på så men de lugnar ned sig om de får komma ut en stund. Och som hejsven säger, har han tillräckligt med stimulans i terrariet? Grejer att klättra på, krypa under m.m. Han kanske helt enkelt är uttråkad? :) 

1275
1725
Falk:

Nosskador är väldigt vanligt hos vattenagamer. Dom tycks inte fatta att glas är en barriär och jag har själv varit med om att dom hoppat in i glaset eller anfallit sin egen spegelbild.

Det finns reflektionsfria glas men dom kostar. Man ska även kunna belysa terrariet in och utifrån för att minska reflektionerna men minns inte hur.

903
510
Evanjeline:

Skulle man kanske kunna ha vattenagamer i de nät vivariumen exoterra säljer (göra sina egna) Jag vet inte hur de fungerar med luftfuktighet och så, men många verkar ju gilla att ha kamelonter i dem. Det borde ju lösa det problemet i alla fall, sen varför de gör det är en annan sak.

Om det är som du säger falk kommer belysning och reflektionsfria glas kanske hjälpa lite, men om de inte ser dem som en barriär kommer de väl fortfarande hoppa in i glasen för de tror de kan hoppa genom?

2052
780
psyjoh:
Det är ju oftast i länder med betydligt högre luftfuktighet än här folk har kameleonter i dem nätterrarierna. Rekomenderas ej här i sverige skulle jag vilja säga. Inte till vattenagamer heller. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild