Hur ska jag frakta ormen?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

20
0
JSpinord:
Tjena! Ska frakta en 2m lång boaorm nu som ska flytta från Avesta till Uppsala. Hur f*n ska jag frakta den? Vad ska jag lägga ormen i? Hur ska jag göra för att hålla den varm? Har läst en massa trådar men då gäller det bara små majsormar, kan ju inte placera en saftig 5 kilos boaorm i en liten frigolitlåda. Sen har jag läst att den lätt kan bli förkyld om man inte gör rätt.. Han som jag köpte ormen la den bara i ett påslakan, han sa att det var hur normalt som helst. Men jag vet ju inte då det var min första orm. Tacksam för svaren iallafall! Mvh Jezper

66
14
curow:
Stämmer bra med påslakan :) sätt en knut runt och stoppa ner i en låda med knäpplock och lufthål och sätt ner en lagom varm varmvattenflaska för att ormen ska hålla sig varm. Tänk på att inte ta för varmt dock. 

20
0
JSpinord:
Vadå, ska jag först lägga ormen i ett påslakan sen lägga ner påslakanet i en låda med en varm vattenflaska i? :)

66
14
curow:
japp för då får ormen det mörkt och mysigt och håller sig lugn sedan är lådan för att den ska hålla sig säker på plats och hålla värmen. Och om ormen lyckas knyta upp påslakanet så kan den ändå itne rymma ur lådan...för att ha en lös 2 meter boa i bilen är ingen höjdare

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Ormen i påslakan ner i en friggolåda med vattenflaska.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Se till att flaskan inte far runt & skadar ormen, annars är det som sagt ovan, ner i tygpåse placerad i en frigolitlåda :)

1685
794
fluffis:
Om det är varmt eller om ormen knappt ska vara utomhus (och om ormen inte är alltför känslig) så kan man lägga ormen i ett örngott och knyta till. Sen stoppar man ner den i en tygpåse, knyter om med ett snöre och sen kan man bära påsen i ett handtag utan att behöva komma åt själva ormen så att den blir störd. Man får dessutom extra säkerhet mot bitningar, rymningar och vind genom att ha dubbla påsar. Detta har funkat för mig men jag har aldrig fraktat ormar på vintern ska jag tillägga.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild