Info om nätisar.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

218
47
asus:
Har på sistone fått upp ögonen för nätpyton, främst dvärg då.
vill bara ställa lite dumma frågor

hur är de hanteringsmässigt? jämförelse med tigerpyton då tex som jag redan har.

ungefärliga priser på dem osv.

hur snabb är tillväxten på en dvärg?

lokaliteter?

kommer säkert komma på massa fler dumma frågor men det är bara och spamma på med info:)

82
16
Bremnes:
Kul att du är intresserad av nät! Väldigt trevliga ormar enligt mig. 

Svårt att svara på det där med hantering och humör. Skiljer sig så mycket från individ till individ. Men enligt min mening och erfarenhet så är det inte någon större skillnad på tiger och nät. Mina tigrar väser som fan och hoppar runt när jag behöver plocka med dem medans min nät är hur lugn som helst. 

Svårt även att svara på vad de ligger på i pris. Skiljer sig en hel del på vem du köper ifrån. Du får titta runt bland uppfödare och skapa dig en egen uppfattning. Ta även i åtanke på om du ska ha en dvärg eller superdvärg. En SD springer iväg i pris lite mer. 

Tillväxten är som med alla reptiler. Trycker du den full med mat två gånger i veckan så har du en nät på tre meter inom två år, fast att det är en dvärg. Så det bestämmer du lite själv. Men missförstå mig rätt nu, menar inte att man kan svälta dem så att de håller sig små. Då har man en mental störning och bör skaffa sig en mjukisorm från IKEA i stället ;)

Finns lite olika lokaliteter så som Jampea, Kalaotoa, Madu mfl. Men oftast benämns de enbart som dvärg eller superdvärg. 

En en del av morferna har "dvärganlag" i sig, så som genetic stripe. 

Titta runt ordentligt innan du bestämmer dig. Tänk på att även en dvärg blir tre meter. Superdvärgarna runt två meter. Sen får du vara beredd på att bege dig ner till Hamm eller Houten för att få tag på en. De är nämligen inte så vanliga här i Sverige. 

Lycka till! 

218
47
asus:
tack för infon det uppskattas, nä att svälta en orm bara för att den ska hålla sig liten finns det absolut ingen mening i...

Har kollat runt lite och det mesta man hittat är "vanliga" eller vad man nu ska kalla det men får leta runt! :D

då har man fått lite mer koll, tack återigen :D

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Våran gamla nätpyton kastade sig 2 meter ut från terrariet för att hugga en varje gång man öppnade det!

Tåls att tänka på :)

218
47
asus:
haha självklart, men den ville ju bara ha kärlek :D.

en grinig orm är nåt man får räkna med, men tänkte börja med en juvenil så man lär "känna" den medans den växer :p

Medlem i DHF
1083
777
Westman:
Vet om 2 vanliga som troligen är till salu. Har för mig att det är 1.1
Men dom är runt 4m  :D

218
47
asus:
go hard or go home ? haha ne för min del blir det nog en liten söt albino hane :)

Medlem i DHF
1083
777
Westman:
Löjlo  ;)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Har aldrig ägt en nätpyton själv men dom jag träffat på hos bekanta osv har varit bra mycket hetare än alla tigrar jag haft att göra med :) Skulle nästan vilja beskriva dom som något lömska med glimten i ögat, charmiga är ett annat ord. Man ska vara väldigt vaksam när man hanterar nätpytons. 

741
681
Binks:
Daniel81: är det där din "lavender" som du köpt av Bob Clarke, eller är det någon annan?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild