Fuktlåda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

109
25
Dark_Shadow:
Nu då våren är på  gång hade jag tänk göra en fuktlåda till mina ormar och hade då tänkt att använda mossa.
Kan jag ta mossa från skogen bara som den är och lätt skölja av den eller ska man göra något med mossan innan jag gör en fuktlåda? Vill inte direkt att en massa kryp ska komma och kräla runt bland ormarna sedan.
Hur har ni gjort?

903
510
Evanjeline:
På blomsterlandet kan du köpa spaghnummossa för typ 20-30 kr. Det är i små paket men blir jättemycket. Gör det istället så får du mossa som suger upp jättebra och inte innehåller några kryp. Det brukar ligga vid orkideérna.

109
25
Dark_Shadow:
Kan kolla om dem har det imorgon. Vet dock inte då jag tycker att blomsterlandet här har ganska litet sortiment på grejer som inte är krukor eller redskap

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Det går även bra att ta mossa från skogen. Har använt det massor av gånger,  helt suveränt och gratis.

903
510
Evanjeline:
Här nere i skåne finns det i varje fall. Annars så finns det på orkideé hemsidor, eller så kan du bara använda exoterras tropical bottensubstrat som finns både i djurbutiker och på internet. Tror att de alternativen är mycket bättre än inplockad mossa.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Går utmärkt att plocka gratis från skogen, jag skulle säga att det alternativet är bättre än att köpa från djurbutiker :) Egentligen ingen skillnad på dom förutom priset då :P

903
510
Evanjeline:
Jag kanske inbillar mig, men jag får känslan att de mossorna suger mycket bättre. Har aldrig använt svensk mossa dock.

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Möjligheterna är många, man kan använda  allt från blomjord och sand till perlit eller torv. Mossa bra då det är lätt att gräva i för djuret men kan bli lite sticksig om den torkar ut helt. Håller dock fukten väldigt bra.

197
16
SibiriskTiger:
Jag plockar min egen mossa. Då plockar jag bara sphagnummossa, kallas också orkidémossa eller vitmossa, som har bästa förmågan att hålla fukt. Jag torkar den och förvarar den torrt i fryspåsar. Sen är det bara att blöta upp den när det är dags att använda den. Man behöver sällan byta ut mossan heller utan det är bara att spraya på den igen när den börjar torka.
Man kan ju såklart köpa mossa på blomsterbutiker också, eller köpa exoterras forestmoss i kakform. Dock tycker jag att exoterras mossa luktar väldigt surt.

903
510
Evanjeline:
Jag visste inte man kunde plocka sån mossa i Sverige;O Finns vitmossa i skåne också?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild