Problem med terrarium :-)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

508
304
Jonas77:
Pratar vi flugkulturer så har jag en del tips. Det finns inte bara ett rätt, alla gör olika, det esta funkar. Jag har gjort mycket kulturer, både privat och i större forskningsprjekt och det jag använder nuförtiden, för egen användning, är helt enkelt det enklaste.

Köp fruktgröt för barn. Det går att röra igop direkt i burken som ska användas med varmvatten till en bra konsistens, gärna lite lösare än man tror. Sedan brukar jag röra ner torrjäst. Studier har visat att drosophila dras till ättika, och faktiskt klarar sig bättre med viss ättikshalt i odlingen, så jag droppar i lite sånt ibland. Sedan låter jag smeten jäsa ut. Stoppar man i flugorna direkt dör de av koldioxiden som bildas vid jäsningen. Se till att ha tätt när det jäser så inet annat kommer in och börjar leva.

Atamon kan man ta någon droppe, men med gröten är det redan så mycket skit i att det sällan möglar. När det jäst ut så trycker jag ner en kartongbit och tillsätter flugor, samt strör lite torrjäst på ytan, den motverkar andra organismer att börja växa samt är mat åt flugorna.

Jag brukar alltid ställa odlingarna lutade, ca 45 grades, så det inte kan bli koldioxiduppbyggnad i burken.

Lycka till.

903
510
Evanjeline:

Hur länge ska man låta det jäsa ingefär?

du menar sån gröt semper har som är röda förpackningar med grötpulver i antar jag?

2052
780
psyjoh:
Perfekt.. har äppelgröt som barnen hatar hehe ;)
Frugan tipsade faktiskt om det sist istället för att röra ihop alla ingredienser. 
Ska prova nästa gång. 

31
6
slowfox64:
Jag har kläckt många jungfru ägg och de flesta kläckts efter 90 dagar.

2052
780
psyjoh:
Slowfox vilken temp har du haft då när de kläcks efter 90 dagar? 

15
3
haninge:
Då har jag ett gäng flugburkar på jäsning, startat ärtodling till ärtbladlöss och beställt waxmott och ugnssmyg :-) 
I veckan har jag hittat två ägg till!
Så det dröjer nog till burkbyte till ödlorna, får försöka täta ihjäl den här så jag slipper springa efter rymlingar varenda
dag som när dom stora jag har nu va små...... :-)

2052
780
psyjoh:
Roligt att du har hittat fler ägg. På båda mina ser man äggen genom magen så det blir snart fler. Men har bestämt mig för att göra mig av med dem och bara kläcka äggen och behålla dem. Jag hsr oxå fått hem vaxmott men tyckte dem såg alldeles för stora ut för jungfruarna. Så jag gavdem till sskäggisarna istället.. har det hänt nåt med dina ägg haninge? Mina är nog inte långt ifrån. Syns tydligt när man lyser dem..

15
3
haninge:
Jo det är ju alltid spännande med ägg! Tror det tar ett tag för mina om 90 dar är
en riktlinje.... Jag har kulturer med små waxmott, men tror du skulle kunna mata 
med nästan vad som, dom tar mycket större käk än man tror!
ska lysa lite på äggen och kolla, har inte ens tänkt tanken att det går :-p

903
510
Evanjeline:
Jag ger min l.williamsi waxmott, både larverna och malar, och han har inga problem med det, och de är väl ungefär samma storlek som jungfru?

2052
780
psyjoh:
Ungefär samma storlek ja. Hur många tar han per gång? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild