Ömsning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
1
Matildis:
Hej! 
Jag har en majsorm som nu ömsat under natten, men dock bara ömsat halva kroppen. Vad gör man och vad beror det på? Tacksam för alla svar och tips!

75
8
Zicki:
Hej! Beror oftast på att man ahr det för torrt. Höj luftfuktigheten, så borde det lösa sig. Annars kan du fukta ner själva ormen i ljummet vatten :) Mvh

4
1
Matildis:
Okej, tack så mycket! 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Som Zicki skrev beror det på för låg luftfuktighet, med största sannolikhet iaf :) Ett bra tips kan vara att ställa in en fuktlåda till ormen där den kan dra sig tillbaka när det söker ett fuktigare område, sen ska man alltid ha en stor vattenskål som hela ormen kan ligga i, det gäller alla arter! :)

Andra sätt att höja luftfuktigheten är givetvis att enkelt spraya med en vattenflaska, även gröna levande växter hjälper till. 

I värsta fall kan man behöva "blötlägga" ormen om öms fastnat kvar, kan även vara farligt om inte allt öms försvinner, det enklaste är nog att lägga ormen i en plastlåda med en blöt handduk i botten, låt den ligga så över natten så brukar skinnet ha krupit av.

Lycka till.

953
1840
peter54:
Matildis
Jag tycker att det alltid ska finnas en fuktbox med fuktig sphagnum i terrariet. Då slipper man sådana problem. En tom glasslåda med ett lagom stort hål i ena kortsidan funkar fint.

Om ormen har halva ömset kvar på kroppen tror jag inte att det räcker med ljummet vatten eller att höja luftfuktigheten i terrariet, det krävs mer för att ömset ska släppa.

Jag föreslår att du lägger ormen i en sluten fuktlåda med några små lufthål och exempelvis sphagnum, eller om du inte har tillgång till lämpligt fuktmedium, ta en frottéhandduk och blöt i lagom varmt vatten, vrid ur så mycket du orkar och ner med handduken i boxen med ormen. Se till att temperaturen hålls på lagom nivå och låt ormen ligga i boxen tills dess att ömset är uppfuktat och har släppt helt.

82
16
Bremnes:
Bra tips från samtliga ovanstående. 

Jag själv använder aldrig någon fuktlåda. Jag sprutar lite då och då med en blomsterspruta när luftfuktigheten blir för låg. Ett tips är att hålla koll på när det är deras ömsningscykel. När du ser att deras ögon klarnar upp igen då vet man att det är dags för öms. Då brukar jag spruta ordentligt två gånger om dagen tills jag ser att ormen har ömsat. 

Lycka till! 

1685
794
fluffis:
Även jag tycker att fuktlåda är nästan ett måste till den här arten. Mina majsormar älskar sina fuktlådor :)

Vill man hjälpa ormen på traven med att få av ömsskinn så tycker jag Jonas_ trick låter bra. Ett liknande trick är örngottstricket. I den här tråden kan man läsa om det. Länken hoppar direkt till sidan två av tråden.
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=2057&p=2

4
1
Matildis:
Har alltid en fuktlåda i terrariet och dom brukar lägga sig och bada varje gång de ska ömsa och därför tyckte jag att det var konstigt att det inte fungerade denna gång. Jag sprayar även terrariet regelbundet. Han har dock ömsat färdigt nu efter att jag sprayade lite på honom. Tack för alla tips.

1685
794
fluffis:
Vad bra att det löste sig!

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Härligt att det gick bra med andra halvan :) 

En sak som kan göra att ormar (generellt) ömsar i små bitar eller inte ömsar riktigt klart kan vara att ägaren hanterar ormen dagarna innan den ska till att ömsa, nu är jag dålig på att beskriva detta men gör ett försök iaf, vid ömsning bildas ett "mjölkigt lager" mellan ormens fjäll & öms, det för att skinnet lätt ska glida av, men hanterar man eller stressar ormen tiden före ömsning kan man förstöra "mjölklagret" och på så sätt kan inte djuret ömsa skinnet som en enhet. Finns såklart många andra anledningar till att en orm ömsar i mindre bitar men det här är en förklaring :)

Sen har jag fått för mig att det är lite olika mellan olika arter hur dom ömsar, tex mina blodpytons ömsar alltid i små bitar & har aldrig fått ett helt skinn från någon individ på över 12år.

Detta var givetvis inget påhopp på dig som trådskapare utan mer en allmän information till alla som har ormar som "husdjur". 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild